dinsdag 19 juni 2007

Widgets. Hoe groot is het fenomeen?


Internetonderzoeker ComScore meet voortaan het gebruik van webwidgets.
De widgets van Slide zijn wereldwijd het meest populair (117 miljoen unieke ´viewers´ in April 2007). Met Slide is het mogelijk om een foto-slideshow te maken en deze vervolgens te plaatsen op een profiel van bijvoorbeeld Hyves of MySpace. Opmerkelijk is dat YouTube niet in de top 10 voorkomt. Als er één bedrijf is dat ‘embedded content’ groot heeft gemaakt is het YouTube wel. Volgens comScore domineren de foto-gerelateerde widgets de topposities.

Waar vind ik een widget?
Inmiddels zijn er partijen opgestaan die als een soort directories fungeren. De bekendste zijn:
Widgetbox,
Google Gadgets
Widgipedia.com
Yahoo widgets

Wat hebben merken aan widgets?
Met widgets is het mogelijk
- informatie ín de widget te updaten
- functionaliteit aan te bieden, zoals het zoeken naar treintijden
- input van lezers op te vangen, bijvoorbeeld via chat of formulieren
- de widget in eigen look & feel te branden
- virale effecten te bewerkstelligen

Widgets evolueren met al deze eigenschappen tot interactieve, branded mini-applicaties die traffic en user data kunnen opleveren. Je kunt ze alleen niet inkopen zoals banners. De internetter bepaalt of hij en/of zijn lezers er wat aan hebben en of hij hem plaatst.

Om door te dringen tot het blikveld van jongeren wil de Rabobank onder meer widgets gaan inzetten (ze noemen het alleen gadgets). "Widgettechnologie is een belangrijke oplossing," zegt Willem de Jager van de Rabobank. Een widget waarmee een enkele handeling kan worden verricht, zoals het checken van het banksaldo, kan handig zijn voor jongeren. De Rabobank lanceerde begin dit jaar een eerste widget voor Windows Vista. Deze widget geeft via de desktop direct toegang tot Rabobank Beleggers TV.

Geen opmerkingen: