maandag 25 juni 2007

Virtueel bouwen aan merkloyaliteit

v
Ik kwam op Menswerk het bericht tegen dat de Rabobank voor Rabo Mobiel, de mobiele tak van de Rabobank, haar virtuele medewerker Lisa ons laat adviseren over de keuze uit telefoons. Lisa is een Bot die ons virtueel de weg wijst.

Chatbots worden vooralsnog vooral in de MSN Messenger gebruikt. Als een virtuele buddy in je buddylist waarmee gebruikers kunnen chatten. De bot analyseert de vragen van de gebruiker en geeft een intelligente reactie. Deze reacties kunnen bestaan uit antwoorden met links naar een website. Iedereen kan een chatbot toevoegen aan zijn vriendenlijstje. In Nederland hebben in totaal zo'n half miljoen gebruikers van MSN messenger één of meerdere chatbots in hun vriendenlijstje staan.

Wie een chatbot voor MSN Messenger wil maken, moet daarvoor een licentie hebben van Microsoft. Met die licentie is het onder meer mogelijk om een buddy aan te maken die meer dan 600 vriendjes heeft, aldus Hemel. In Nederland zijn Ecreation en Oberon twee gevestigde leveranciers van chatbots zoals Alice met meer dan 250.000 gebruikers, DrLove (Startpagina) en Finnu (Telefoongids)

De software die zorgt voor de automatische dialogen, kan ook zonder licentie worden gebruikt op bijvoorbeeld je eigen website. Zo heet Lisa je op de Rabosite gesproken welkom en vraagt je waar je naar zoekt. Vervolgens krijgt de bezoeker een aantal keuzes die aanklikbaar zijn. Daar gaat Lisa vervolgens gesproken op verder.

Ik moet zeggen dat ik de Rabobank over het algemeen zeer voortuitstrevend vind in haar marketing- en communicatietoepassingen (TV bankieren, Rabo Mobiel, Rabo Widgets). Lisa ziet er echter wel heel erg 2003 uit. Afgezien van de gedateerde look, feel and hear, is geen sprake van een echte dialoog en weet ze niet altijd een antwoord op de gemaakte keuze.

Maar goed uitgevoerd zie ik een grote toegevoegde waarde van dergelijke bots als het gaat om merkloyaliteit en het ontlasten van de customer support afdeling (Q&A's). En straks overal en altijd beschikbaar (mobiel, TV, TomTom etc.)!

Geen opmerkingen: