donderdag 28 juni 2007

Op weg naar Televisie 2.0

Het medialandschap verandert snel, als gevolg van culturele en technologische ontwikkelingen. Televisie 1.0 heeft zijn waarde gedurende 50 jaar bewezen en nog steeds blijft de buis een prominente plaats innemen in het huishouden. Toch gaat televisie substantieel veranderen. Niet langer staat alleen het zenden centraal maar ook de inviduele wensen van de ontvanger. Zoals ook internet socialer wordt (Web 2.0), gloort er ook een Televisie 2.0 aan de horizon. Van massa, via niche naar individu. Van zender naar context & content organisator. Van passieve kijker naar actieve gebruiker.
Op Frankwatching wordt in drie delen de verandering die televisie doormaakt goed en uitvoerig beschreven. Hierin ook een aantal filmpjes met o.a. goede voorbeelden uit het buitenland (UK) waar we wat van kunnen leren. Een aanrader.

Zie ook de reactie van Albert Treur op Marketingfacts op deze artikelen. Denk inderdaad dat we nog niet toe zijn aan TV 2.0, maar met de mogelijkheden van interactieve televisie aan de vooravond van staan van TV 1.3 (zie deel 2 op Frankwatching).

Update: zie ook het stuk Top 10 tool voor Social Television . Hierin wordt een overzicht gegeven van tools waarmee je snel en gemakkelijk video communicatie kunt opzetten, soms zelfs live eigen live-uitzendingen of zelfs hele TV-kanalen kunt maken.

Geen opmerkingen: