woensdag 27 juni 2007

Marketeers zijn nog te voorzichtig met online sociale netwerken


MarketResponse deed onderzoek naar het gebruik van online sociale netwerken. De uitkomst: ze worden gebruikt door consumenten, maar nog niet door marketeers. 'De meeste marketeers hebben nog geen idee hoe ze moeten omgaan met deze ontwikkelingen'. De bekendheid van de sociale netwerken is hoog: 62% van de ondervraagden kent ze. 32% van de respondenten bezoekt ze ook.

Hyves is de bekendste social network site met 97% bekendheid bij de respondenten. Het gebruik ligt op 81% onder de onderzochte groep. MySpace komt niet verder dan een bekendheid van 62% en 39%gebruik. SecondLife is iets minder bekend: 58%. Maar scoort qua gebruik erg laag: 12% is er maar geweest. LinkedIn is echt voor professionals: 9% kent het en 7% gebruikt het. De contact/dating sites worden door de helft gekend en door 20% gebruikt.

MarketResponse vroeg ook aan de respondenten of ze een rol zien weggelegd voor bedrijven op de online sociale communities. 53% is behoorlijk positief over reclame en promotie op de sites. 29% ziet het niet zitten. De bezoekers van de communities waarderen bedrijven overigens niet hoger op ‘visie’, ‘innovatie’ en ‘algemene exposure’ wanneer ze activiteiten ondernemen op communities.

Bart Götte van MarketResponse leidde het onderzoek: ‘Met dit onderzoek zetten we een misvatting recht. In veel media worden gebruikers van deze communities neergezet als ‘niet sociaal’, maar dat zijn ze dus wel. Ze zijn waarschijnlijk nog veel socialer dan niet-gebruikers. Ze zijn behoorlijk actief op dit gebied en sporten bijvoorbeeld ook meer dan gemiddeld.’

Na de presentatie van de cijfers had MarketResponse een vijftal demo’s georganiseerd om aan de bezoekers (veel marketeers) te laten zien wat er op SecondLife, Hyves etc. gebeurt. Götte: 'Ik was verbaasd dat de meeste bezoekers een site als Hyves voor het eerst zagen. Het experimenteergedrag van de marketeers is toch laag. Te laag, zou ik durven zeggen'.

SecondLife is gehyped, maar zit echt voor in de productlife cyclus. Het moet zich nog verder ontwikkelen. Monitor wat er op die sites gebeurt en reageer niet te snel als je merk in het geding is. Er is nog veel te leren, maar doe dat dan ook. Ik constateer dat veel marketeers denken dat zij de eigenaar van een merk zijn, maar het is toch echt van de gebruikers. Stap dan ook af van dat alles-controlerende gedrag. Participeer!'

Helemaal mee eens! Experimenteer, meet de resultaten en trek gedegen conclusies hoe de resultaten zich verhouden t.o.v. de inzet van andere mediakanalen (awareness, voorkeur, loyalty, WOM, PR, bereik, kosten, etc.)
Via Marketingonline.nl

1 opmerking:

Wolter Kloosterboer zei

Olchert,

Naast het verslag op Marketing Online is er nu ook de preview van de onderzoeksuitkomsten te vinden op het MarketInFocus eventblog