maandag 18 juni 2007

TV belangrijkste nieuwsbron, maar hoe lang nog?


Televisie is nog steeds de belangrijkste bron voor nieuwsvoorzieing en informatie aldus een onderzoek van Harris Interactive. Zij onderzochten in zeven landen welke nieuwskanalen het meeste gebruikt worden. Kranten worden nog steeds gelezen en de meeste mensen kijken naar het televisiejournaal. Internet neemt die positie echter snel over, zo is de (niet verrassende) verwachting. Maar de manier hoe, waar en wanneer we televisie kijken zal de komende jaren behoorlijk veranderen (interactief, online, mobiel).

Zo gaat RTL Nederland de interactieve red button op de afstandsbediening voor het eerst in een televisieprogramma verwerken. De omroep start samen met de Rabobank, Chellomedia en UPC een pilot van het programma My First Home.

Om de kijker meer interactief te betrekken in een televisieprogramma wordt nu voor het eerst gebruik gemaakt van de red button die tijdens het programma op het scherm verschijnt. RTL Nederland werkte al eerder met de rode knop, maar alleen in commercials. De red button applicatie is ontwikkeld door Chellomedia Interactive Services.

In 'My First Home', een programma voor starters op de woningmarkt, kan de kijker kiezen voor meer informatie over de producten en diensten van sponsor Rabobank. En als de kijker het op prijs stelt, kan de Rabobank later nog eens contact met opnemen. Naast de red button in 'My First Home' maakt de Rabobank ook een commercial waarin de red button-applicatie wordt gebruikt. Voorlopig is de red button dienst alleen toegankelijk voor UPC-abonnees met een mediabox. Na evaluatie bepaalt RTL Nederland of het product definitief in het commerciële aanbod wordt opgenomen.

Nu YouTube aan alle kanten voor de rechter wordt gedaagd, ontstaan YouTube-achtige videosites die rugdekking hebben van grote tv-concerns. Een zeer sucesvol voorbeeld in Duitsland is MyVideo.de, waaraan ProSiebenSat.1 deelneemt (een soort Uitzendinggemist). RTL probeert zijn eigen videoportal neer te zetten: Clipfish.

In januari bereikte MyVideo.de 713 miljoen page-impressions. Daarmee is het in Duitsland al de vierde website(!), na T-Online, Yahoo en Mobile.de. De tv-zenders hebben goud in handen: waardevolle content én bewegende beelden. Een succesvol ProSiebenSat.1-programma als Germany’s next topmodel rolt met minimale kosten door naar internet. Daar zijn de highlights en allerlei extra’s te zien, zoals backstageclips en castingvideo’s. Het zijn de dwarsverbanden tussen tv en internet die het écht interessant maken voor marketeers. Sinds maart biedt onlinemarketingbureau SevenOne Interactive de mogelijkheid om op MyVideo.de in de juiste context videoadvertenties te plaatsen.

Tenslotte heeft YouTube recent haar mobiele site gelanceerd. De site zal ongeveer 800 video’s bevatten die door YouTube zelf bepaald zullen worden. Om je eigen filmpjes direct vanaf je mobieltje te uploaden naar YouTube moet je eerst wel even een account aanmaken. Klik hier voor de mobiele versie.

Geen opmerkingen: