woensdag 27 juni 2007

Werkt narrow casting?

Winkels en fabrikanten geven jaarlijks bijna twee miljard euro uit aan reclame in de winkel (t.o.v. 4.5 miljard aan netto mediabestedingen) zo schreef het AD maandag. Tv-schermen, displays en (kook)demonstraties zijn manieren om de consument te verleiden tot aankopen.

"In drie jaar tijd is de besteding aan deze instore-communicatie verdrievoudigd", zegt Bram Nauta van kenniscentrum Popai Benelux. "Dat is bijna een vijfde van al het geld dat voor reclame wordt uitgegeven". In 70% van de gevallen beslist de klant pas in de winkel welk product hij koopt". Alle supermarkten, AH voorop, zijn druk in de weer met lcd-schermen. "Ook postkantoren, Bruna, de pompshops van Shell en Total en niet te vergeten McDonald’s hebben deze manier van communicatie ontdekt".

Ook het aantal ‘proeverijen’ groeit. Nauta: "In Media Markt kwam ik laatst een demonstratie tegen van een koffiezetapparaat. Dat had ik toch eerder in een supermarkt verwacht". Dergelijke ‘proeverijen’ verhogen de omzet met honderden procenten, blijkt uit onderzoek van Popai.

Het gebruik van displays, uitstallingen in gangpaden, neemt een steeds hogere vlucht. Nauta: "Mensen lopen altijd routinematig door een winkel langs de schappen. Als er dan opeens een product in zo’n display staat, denken ze: hé, een aanbieding. En kopen het. Terwijl het soms helemaal geen aanbieding is".

Was laatst eens bij uitzondering in de McDonalds en moest toch constateren dat narrow casting daar wat mij betreft niet werkt. Geen geluid, slechte content en nauwelijks impact met als gevolg dat er geen hond kijkt. Ik denk dat narrow casting absoluut kan werken zeker als het betreffende product direct te koop is (aanbieding of niet), maar ik zou ook graag eens cijfers van cases zien!

2 opmerkingen:

Jarno zei

Narrowcasting is een containerbegrip, waarin heel makkelijk ATL & BTL media worden gegooid. Het meeste valt voor mij in de catergorie 'Veredeld POS materiaal'. Niks mis mee, maar niet hét nieuwe ATL-medium en daarme alternatief voor bijvoorbeeld televisie.

Olchert Vels zei

begrippen als ATL en BTL zeggen mij eigenlijk niks. Waar het volgens mij om gaat is om met mijn merk/product bij de consument 'binnen' te komen om uiteindelijk zoveel mogelijk te verkopen op korte en lange termijn. Televisie zoals wij die kennen vervult een hele andere rol dan een scherm op de winkelvloer, maar beide zouden heel goed op ieder zijn manier aan die doelstelling kunnen bijdragen. Uiteraard met een andere boodschap.