dinsdag 12 juni 2007

Verslag DME deel 2


Hieronder bespreek ik weer 2 sprekers die vorige week op DME stonden. Als eerste Jim Stolze van Marketing Podcast.nl,
en vervolgens de heren (ben hun namen helaas kwijt) van Emma-nl.

Jim Stolze is een bevlogen podcast discipel en verbaast zich over het feit dat het succes van podcasting in grote delen van de wereld niet in Nederland wordt opgepikt. Onderzoek van de American Advertsing Federation zegt dat podcasting binnenkort verantwoordelijk zal zijn voor 8% van de advertentiebestedingen van Web 2.0 media (na Search, Video en blogs). Kon deze cijfers nergens terugvinden en heb zelf ook nogal wat vraagtekens bij deze cijfers.

In iedergeval is Podcasting een ultiem pull-medium. De consument vind jouw merk of product zo interessant of cool dat ie zich graag abonneert op alles wat jij als adverteerder te zeggen hebt. Beter kan je haast niet wensen toch?
Hoe kan je dan je merk verbinden aan een podcast? Jim geeft 4 mogelijkheden:
1. Commercial voor en/of na de podcast
2. Podcast is powered by...
3. Thanks to
4. Do it yourself (DIY)
Om het podcasten als adverteerder te gaan inzetten heeft Jim de volgende adviezen:
-Start met een Pilot
-zorg vor gode kwaliteit
-praat niet over ROI

Tenslotte nog een aantal goede voorbeelden van bedrijven die gebruik maken van podcasting:
The moneyclip van Scotiabank
En The American Family podcast van Whirlpool

Update. Bizner bank biedt nu podcasts aan die Ben Tiggelaar speciaal voor hen heeft ingesproken

Uiteraard is zijn verhaal geheel na te luisteren als podcast via zijn site. De Vodcast is hier te zien.

Volgende verslag gaat over Emma-nl. Emma-nl is het keurmerk voor professionele e-mailmarketing. De E-mail Marketing Associatie Nederland behartigt de belangen van bedrijven die e-mail verzenden en als marketinginstrument inzetten en de belangen van bedrijven die daarbij faciliteren.
Zij gaven een aantal interessante tips. Een daarvan is belangrijk voor adverteerders die vaak gebruik maken van (externe) databases.
Waarom komen mijn emails niet aan?
-geen opt-in bestand gebruikt
-geen actuele database => teveel bounces
-verkeerder sender ID
-zender maakt teveel connecties => teveel mails tegelijk uitgezonden
-email valt in spamfilter van ontvanger
-ontvanger heeft email als ‘ongewenst’betiteld

Bij retries van soft bounces (mailbox vol, technische storing) is het effectiever om dat 5 keer in bijvoorbeeld 5 dagen te doen dan 10 keer per uur. Klinkt logisch maar blijkt men in de praktijk vaak nog niet te doen.

Emma-nl gaf ook nog mee dat voor BtoB email marketing opt-in NOG geen vereiste is maar dit zal zeer binnen kort worden ingevoerd. In tegenstelling tot de BtoC communicatie zal er geen overgangsperiode plaatsvinden dus BtoB mailers opgelet!
Tot zover weer twee sprekers. Hoop de overige sprekers snel hier de revua te laten passeren.

1 opmerking:

Jim zei

Ha Olchert,
Leuk verslag!

Bedankt voor je samenvatting van mijn preso. Inmiddels het ik de slides ook online gezet, zoals beloofd :-)

Verder zal ik niet de audio-versie als podcast uploaden aangezien Emerce het geheel reeds als online video beschikbaar heeft gemaakt. En dan is het verhaal (met slides) toch beter te volgen.

Tot de volgende keer!

Jim Stolze
marketingpodcast.nl