dinsdag 5 juni 2007

Eerste Mobile Monday


Ik was gisteren bij de eerste editie van Mobile Monday Amsterdam (MoMo). Was insprirerende bijeenkomst met goeie sprekers zoals Erik de Zwart van Tunin FM, Dennis Hettema van OP3 en Jyri Engeström van Jaiku. Vanuit de zaal was er veel interactie niet in de laatste plaats door het zogenaamde backchannel. Dit is een groot scherm waarop mensen uit de zaal kunnen reageren (Microblogging). Naast de mensen inde zaal kunnen zelfs mensen die niet fysiek aanwezig kunnen zijn via sms of mail commentaar op de presentatie gegeven (vaak heel flauw), serieuze en kritische vragen stellen of oplossingen geven. Dit maakt elke presentatie nog veel spannender (zeker voor de betreffende spreker), vaak ook interessanter, voor veel meer mensen toegankelijk, maar leidt ook wel erg af.

Een uitgebreid verslag met clips van de sprekers zal op korte termijn op mobilemonday.nl te zien zijn.

De highlight van MoMo was toch wel de presentatie van Jyri Engeström van Jaiku.
Volgens Engeström sterven online sociale netwerken uit omdat ze niet genoeg focussen op ‘what makes them tick’. Het moet bij netwerken altijd draaien om bepaalde ’sociale objecten’. Het sociale object in MySpace is bijvoorbeeld muziek en het sociale object van LinkedIn zijn vacatures. Bij Del.icio.us en Flickr zijn het respectievelijk bookmarks en foto’s. Deze netwerken zijn daar dan ook geheel daar op afgestemd.

Engeström gaf 5 tips voor een succesvolle sociale site:
- Bepaal je sociale object (foto's, muziek, video's etc.).
- Stem de taal die je gebruikt daarop af, zodat het voor de bezoekers ondubbelzinnig duidelijk is waar het om gaat.
- Maak de content deelbaar. Minimaal vereist is een duidelijke permalink. Denk aan YouTube waar de URL’s van de filmpjes prominent in beeld zijn. Jaiku heeft dat i.t.t. Twitter inderdaad doorgevoerd.
- Maak van een uitnodiging voor een netwerk een gift. Dat is een les die Engeström leerde van Reid Hoffman, de oprichter van PayPal en LinkedIn. Zorg dat een geinviteerde meteen doorheeft dat hij er ook echt wat aan heeft om lid te worden.
- Laat niet de toeschouwers betalen, maar de publishers. Oftewel: degenen die het netwerk gebruiken om er zaken van zichzelf te laten zien.

De vraag die Engeström zichzelf stelde was hoe het succesvolle bloggen overtroffen zou kunnen worden. Een nieuwe dienst moet dan zijn:
- simpeler
- goedkoper
- laagdrempeliger

Microbloggen zou daar aan voldoen omdat de microblogger niets hoeft te installeren en dus ook geen last van blogstress (‘ik moet elke dag wat posten’) heeft. Er zijn immers maar hele korte postings mogelijk en men zal dus geen doorwrochte verhalen verwachten. De variatie aan input- en outputmogelijkheden (IM, mail, RSS en vooral mobile) maken de dienst daarnaast erg makkelijk in gebruik.

Via blogs en YouTube filmpjes zijn we aangeland bij de 140 karakters tellende microblog-postings die onregelmatig en voordurend geplaatst worden. Engeström noemt de trend naar microcontent ‘the starbuckerization of nearly everything.’ Vroeger ging je in een etablissement zitten en bestelde je koffie, die met alles erop en eraan op een dienblad geserveerd werd. Nu haal je bij Starbucks een beker die je onderweg leegdrinkt.

Zo is het ook met netwerken, aldus Engeström. Je kunt naar MySpace gaan om profielen te bekijken op een website. Je kunt ook onderweg op je mobiele telefoon updates van je vrienden bekijken. Microcontent-to-go als het ware.
Heel benieuwd hoe dit microbloggen uiteindelijk opgepikt wordt!
Met dank aan Contentcantina

Geen opmerkingen: