zondag 10 juni 2007

Goede (eerste) stap Universal?



Universal en Buzzcapture gaan samenwerken zo staat op MediaOnderzoek.nl. Buzzcapture zegt inzicht te verschaffen in de perceptie van consumenten over merken en producten door systematisch alle meningen die op het internet staan te monitoren en te rapporteren. Verder kan eventueel (?!) namens bedrijven pro-actief deelgenomen worden aan deze discussies.

Het doel van de samenwerking tussen UM en Buzzcapture is om merken bewust te maken van de groeiende impact van social media (blogs, chatsites, forums, nieuwsgroepen) op producten, reputatie en imago. Middels inzichten van Buzzcapture kan Universal Media haar adverteerders op strategisch vlak beter advies geven t.a.v. media-inzet en bijvoorbeeld PR-beleid (?).

Goed dat Universal beseft dat je je als mediabureau moet verdiepen en specialiseren in online kennis dat verder gaat dan de button en de banner alleen. Maar met alleen monitoring & reporting van de buzz rondom een merk of product red je het natuurlijk niet. En is dit een expertise die een mediabureau moet aanbieden? De vraag is wat mij betreft wat ga je doen met de uitkomsten ("eventueel deelnemen aan discussies"?)? Hoe ga je de verschillende Web 2.0 mogelijkheden als communicatiekanaal inzetten? Wat hebben ze te bieden en aan welke doelstellingen dragen ze bij? En hoe verhoudt zich dat in effectiviteit en kosten t.o.v. andere mediakanalen? Dat lijkt me meer de richting waar een mediaburau in zou moeten investeren dan het rapporteren van de buzz.

1 opmerking:

Anoniem zei

In Amerika werd een dergelijke opzet gebruikt om het succes van TV-series te voorspellen. Na uitzending van de pilot kon men door de reacties in blogs en op sites te registreren, een goede inschatting maken van de kans op succes.