maandag 28 mei 2007

Lotto en Sara Lee adverteren in Zylom-spellen



Op Emerce las ik dat spellenuitgever Zylom videoadvertenties in spellen gaat injecteren met behulp van Eyeblaster-technologie. De eerste campagne van Lotto ging maandag van start. Sara Lee volgt, en mogelijk ook Unilever. Zylom opent binnenkort zijn derde buitenlandse verkoopkantoor.
Zylom gaat in game advertenties aanbieden aan de maandelijks miljoenen spelers van zijn online en off line computerspelletjes. Met behulp van Eyeblaster-technologie wil het bedrijf meer omzet genereren aan zijn vermaakaanbod. Advertentieinkomsten worden daarmee een belangrijkere financieel fundament onder het bedrijf. Het verkoopt reeds individuele downloadgames en sinds kort de zogeheten Funpass, een abonnement om voor bepaalde duur onbeperkt veel spellen te spelen.

Het Eindhovense bedrijf zet de advertentietechnologie in, omdat moederbedrijf RealNetworks goede ervaringen claimt met videoreclame. Real claimt een doorklikratio van 10 procent. En driekwart van de gamers bekijkt daadwerkelijk de volledige commercial. Volgens een woordvoerster biedt Zylom zijn gebruikers de optie om de advertentie weg te klikken. "De video's komen tussen de verschillende levels van een spel te zitten. In welke spellen, hoe vaak en hoe lang moet nog blijken. Dat onderzoeken we nu."

Het Nederlandse bedrijf exploiteert een spellencatalogus met duizenden spelletjes. Het sitenetwerk verwerkt maandelijks 10 miljoen unieke bezoekers, van wie 80 procent vrouw is en boven de 25 jaar. Dat demografische gegevens wil het bedrijf verder uitbuiten via adverteerders. De vrouwelijke spelers komen maandelijks 12 keer naar een Zylom-site en gamen gemiddeld een half uur. "In 2006 resulteerde dat in 9,5 miljard spelminuten."

Geen opmerkingen: