woensdag 23 mei 2007

4 van de 10 Nederlanders actief op online netwerken



Op Marketingfacts vandaag bijgaand interessant bericht te lezen. Vrouwen shoppen en huishouden minder en besteden meer tijd online aan zogenaamde web 2.0 toepassingen als chatten, recepten delen en vrienden maken op social networks. Mannen werken, slapen en sporten minder door internet. Marktplaats, WikiPedia, YouTube en Hyves zijn de meest populaire websites en vooral foto’s (niet muziek!) worden online met elkaar gedeeld. Praten over hobbies en vooral ook klagen over bedrijven is online populair.

Dit blijkt uit een onderzoek (pdf) naar trends en ontwikkelingen op internet onder ruim 1000 online respondenten, uitgevoerd door Ruigrok|NetPanel.

4 op de 10 Nederlanders zijn actief op online netwerken via onder ander het meest populaire online social netwerk Hyves. Hyvers doen dit vooral om contact met vrienden te onderhouden, oude bekenden opnieuw te ontdekken. Nieuwe contacten leggen is minder populair. Aan dit online netwerken wordt gemiddeld 2 uur per week besteed.

Blogs lijken nog steeds niet erg populair. De meerderheid van de ondervraagden zegt nooit blogs te lezen of niet te weten wat blogs zijn. Vrienden en kennissen lezen vaak iemands blog. 1 op de 8 Nederlanders houd zelf een blog bij om zich te kunnen uiten, plezier te hebben, anderen te informeren, contact te houden of geld te verdienen.

49% van de ondervraagden is 2 tot 3 uur per dag actief op internet. Mannen checken het vaakst hun email en vrouwen praten meer over medische onderwerpen, koken en emotionele ervaringen. Mannen praten over producten, vakkennis en handige links.
Wat ik wel leuk vond aan de resultaten is hoe Second Life een grote bekendheid geniet (37%), maar uiteindelijk slechts door een kleine groep mensen (2%) regelmatig gebruikt wordt.

Aardig om deze cijfers te plaatsen naast de belangstelling voor online communities van de adverteerders in resp. Nederland en de VS.

Geen opmerkingen: