woensdag 25 februari 2009

Vraag het Hyvend Nederland: marktonderzoek 2.0?

Ik las op de blog van Yme Bosma (Manager Business Development & Partnerships van Hyves) een interessante post:
Een van de leukste toepassingen op Hyves, vanuit een professioneel perspectief, vind ik de mogelijkheid om Hyvers (en dus bijna heel Nederland;-)) iets te vragen via een poll. En om die vraag vervolgens heel specifiek te stellen aan een bepaalde groep mensen gedefinieerd aan de hand van geslacht, leeftijd, woonplaats, opleiding, relatiestatus, interesses, merkvoorkeuren, ga zo maar door. Binnen een dag krijg je makkelijk honderden tot duizenden antwoorden op de vraag die je hebt, voor bijvoorbeeld een marketeer of politicus zou dat een goudmijn kunnen en moeten zijn.
Om eens wat meer te testen met de mogelijkheden en onmogelijkheden ben ik een Hyve gestart,
De Vraag Vandaag, waar ik dagelijks een vraag zal uitzetten aan een of meerdere groepen mensen. Ik begon met een vraag over Geert Wilders, daarna even gekeken hoe Wouter Bos het doet, getest wie het meest optimitisch is in deze crisistijd, Sonja Bakker geevalueerd, en vanochtend de resultaten gepubliceerd van 11.000 antwoorden op de vraag of flirten kan terwijl je in een relatie zit.

Elk poll kost ongeveer 5 minuten om op te zetten, onmiddelijk heb je de eerste antwoorden, en het is een stuk goedkoper dan een martonderzoekbureau (al mag ik die vergelijking vast niet maken;-)). Mijn ervaring tot nu toe is dat rond de 2% van de mensen die de advertentie ziet (met daarin de poll) ook daadwerkelijk antwoord geeft. De prijs voor het adverteren van een Hyves-onderdeel (zoals een poll) is 1 euro per 1000 vertoningen (zonder targets), dus dat komt neer op 20 antwoorden voor 1 euro, of 5 cent per antwoord…
Heb jij een vraag die ik moet voorleggen aan (Hyvend) Nederland? Kijk dan even
hier!

Lijkt me inderdaad een hele snelle, makkelijk en goedkope manier om de 'stemming' te peilen. Vraag voor mij is nog in hoeverre je doelgroepen kan uitsplitsen of iets kan zeggen over andere variabelen dan sexe en leeftijd. Marketeers, ik zou zeggen probeer het eens!

Geen opmerkingen: