maandag 2 juli 2007

Stand van zaken van Zoekmachine marketing in Nederland


In het kader van zijn studie Small Business & Retail management aan de Hogeschool Rotterdam heeft Eduard Blacquiere een uitgebreid marktonderzoek uitgevoerd naar de markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007. Dit rapport geeft een goed overzicht van de Nederlandse markt.

Ik vat hier de belangrijkste conclusies uit het onderzoek samen:
- Rapport bevestigt dat Mediabureaus SEA links hebben laten liggen (geen mediacommissie?!) en nog achter de feiten aanlopen.
- De bestedingen aan zoekmachine marketing worden geschat op de helft van de totale online advertentie bestedingen. De ondervraagde partijen schatten de marktomvang op dit moment gemiddeld op 200 miljoen euro.
- Advertentiebestedingen online (6%) blijven achter bij mediatijdsbesteding (20%), maar t.o.v. 2005 zijn de bestedingen met 40% gegroeid.
- De markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007 is een jonge en ongestructureerde markt, wat het tot een ondoorzichtige markt maakt, met name voor afnemers.
- Het onderscheidend vermogen van de zoekmachine marketing bureaus is beperkt, wat het tot een ondoorzichtige markt maakt, met name voor afnemers.
- Op dit moment is de schaalgrootte van een zoekmachine marketing bureau in feite het enige duidelijke onderscheidende vermogen, wat doorwerkt in onderscheid op doelgroep, aanbod, prijs en service.
- De komende jaren zal de concurrentie toenemen, met name op het gebied van zoekmachine adverteren vanwege de lage toetredingsdrempels. Schaalgrootte is met name op dat gebied een belangrijk onderscheidend vermogen vanwege de kortingen die de zoekmachines bij hoge inkoopvolumes verstrekken.
- Door toename van kennis in de markt zal zoekmachine marketing steeds meer ´in huis´ worden gehaald door afnemers, zowel adverteerders als mediabureaus. Dat vereist een verschuiving van een productiegedreven naar een dienstgedreven rol bij de zoekmachine marketing bureaus.

Ik mis nog wel een visie op de rol van belangrijke ontwikkelingen als conversie (CPA), video en search , vertical search en local search, maar afgezien daarvan een prima stuk om een goede indruk van de markt te krijgen anno mei 2007.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dank voor het artikel en de complimenten, Olchert!