vrijdag 20 maart 2009

Eyetracking: jij kijkt waar zij naar kijken

Ik las vorige week een interesante post op Marketingfacts over de effectiviteit van advertenties.
Als er een keuze gemaakt moet worden tussen verschillende advertenties is het belangrijk een aantal zaken te toetsen: Kijken consumenten naar het product of merk? Welke advertentie heeft de beste ‘brand recall’? Welke advertentie brengt de boodschap het beste over? Is de boodschap van de advertentie duidelijk in de korte tijd dat zij deze zien?


Met Eyetracking krijg je mooi inzicht in waar en hoe intensief men een bepaalde afbeelding bekijktt. Een voorbeeld hiervan zien we van Sunsilk.

In de heatmap is te zien dat de ‘eyeflow’ richting het merk Sunsilk ideaal is in tegenstelling tot de linker advertentie. In de praktijk blijkt namelijk dat wanneer een persoon in een advertentie naar een element in de advertentie kijkt je ogen ook deze weg zullen volgen. Dus wanneer je de kijkrichting van het persoon wijzigt, wijzig je daarmee het kijkgedrag! Uit de rechter advertentie blijkt dat de testdeelnemers substantieel langer hebben gekeken naar de merknaam op de tube, maar ook naar de merknaam in de onderste rode balk. Het bleek ook dat de testdeelnemers zich de merknaam vaker konden herinneren. We kunnen hieruit concluderen dat het aanbrengen van wijzigingen het kijkgedrag sterk kan beïnvloeden.

Onderstaande voorbeeld wijst ook duidelijk aan dat wanneer je een persoon ergens naar laat kijken het kijkgedrag ook onmiddellijk verandert. Naar de baby die je recht aankijkt, kijk jezelf ook. Naar het gezicht van de baby is dan ook het langst gekeken.
In de tweede versie kijkt de baby naar de header en zie daar het effect. De rechterkant van de advertentie laat zien dat hier langer naar is gekeken. Zowel de header, de begeleidende tekst als het merk krijgen veel meer aandacht. De baby, hoe schattig ook, krijgt vervolgens minder aandacht.


Gezichten kunnen je dus helpen ervoor te zorgen dat mensen datgene bekijken waarvan jij wil dat ze dat bekijken. Met de resultaten uit dit onderzoek kan je dus direct het kijkgedrag op je website maar ook op advertenties beinvloeden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Bedankt voor een interessante blog