donderdag 12 maart 2009

Nauwelijks Nederlandse merken in social media

Social media bieden merken uitgelezen kansen om een dialoog aan te gaan met de doelgroep. Maar waar zijn de Nederlandse merken? En op wat voor wijze zetten zij social media in als onderdeel van hun marketing- en communicatiestrategie?

De eerste editie van de Social Media Monitor een mooi initiatief van Media Embassy laat zien dat adverteerders het massaal laten afweten en slechts 14% aanwezig is op Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube of Flickr.
Ook het voeren van een bedrijfsweblog wordt door veel merken niet gedaan. Als we kijken naar de merken die wel aanwezig zijn, dan valt het op dat er veelal geen sprake is van interactie en veel mogelijkheden onbenut blijven.
Er valt dus nog veel te winnen voor de Nederlandse merken!

In de eerste editie van de Social Media Monitor wordt de aanwezigheid van merken in populaire social media gemeten en de activiteit van merken inzichtelijk gemaakt. Het onderzoek is gebaseerd op de lijst top 100 adverteerders van Nielsen Media Research.

Opvallend is dat vooral Nederlandse mediabedrijven aanwezig en actief zijn op social media-sites. Radiozenders als 3FM, Q-Music en Radio 4 en tv-zenders als MTV en TMF zijn aanwezig op Hyves, Twitter en YouTube en houden een weblog bij.
Na media zijn telecombedrijven het meest op social media aanwezig, waarbij zij met name gebruik maken van Twitter als een customerservicetool. Facebook en Flickr worden door Nederlandse bedrijven niet gebruikt en LinkedIn wordt door enkele bedrijven wel voor HR-doeleinden gebruikt.

Opvallend: Op de social mediapagina’s van Nederlandse bedrijven wordt altijd verwezen naar de corporate website, maar andersom wordt er, behalve door Telfort, niet vanaf de corporate website naar de social media verwezen. Alleen Telfort heeft op de corporate website, in de sectie ‘webshop’, een button staan die naar de Telfortvoordeel Twitter verwijst.

Volgens Time.com is het bereik van social media onder 18- tot 24-jarigen al sinds 2007 groter dan dat van erotische sites, traditioneel een grote categorie op het internet. Alle reden dus voor adverteerders die zich richten op die doelgroep actie te ondernemen!

Merk Branche totaalscore
1 3fm media 41,3
2 q-music media 37,3
3 Radio 4 media 34,3
4 TMF media 32,7
5 MTV media 28,8
6 bol.com retail 28,2
7 nos media 27,8
8 NRC next media 27,7
9 Vodafone telecom 21,2
10 wild fm media 21,0
11 kink fm media 19,2
12 LG mobile elektrische apparatuur 18,2
12 Ministerie v V&W overheid 18,2
12 Radio 1 media 18,2
12 Radio 538 media 18,2
13 Sky radio media 18,2
14 comedy central media 17,2
14 NRC media 17,2
15 Telfort telecom 16,0

Het rapport kan worden gedownload op Social Media Monitor-site

Geen opmerkingen: