dinsdag 14 augustus 2007

Google experimenteert met Behavioral Targeting

Google gaat persoonlijke gegevens van surfende consumenten gebruiken om hen 'beter passende' advertenties te vertonen. Wie niet mee wil doen aan de proef moet dat expliciet aangeven. Het is niet duidelijk op welke sites en in welke landen zijn experiment met geraffineerder adverteren houdt. Noch is bekend hoe lang de proef duurt. Afgelopen weekend kondigde het technologiebedrijf dat het de effectiviteit van het AdSense-netwerk wil vergroten met een nieuwe advertentietechniek.

Met deze techniek is Google in staat om verschillende lezers van dezelfde pagina verschillende tekstadvertenties te vertonen. AdSense vertoont binnen de proef niet puur commerciële uitingen die bij de context van de betreffende pagina passen. Er wordt nu ook rekening gehouden met het in het verleden vertoonde surf- en klikgedrag van internetgebruikers. Google gaat extra informatie aan cookies toevoegen en breekt het ene enkele cookie op in meerdere kruimels. “De data die normaalgesproken bij één uniek cookie ID horen, worden opgebroken in meerdere, verschillende cookies. Zo krijgen we beter zicht op iemands advertentiegeschiedenis op meerdere sites.”
Adverteerders krijgen hierdoor beter zicht op het type internetklanten dat hun commerciële uitingen ziet en aanklikt (via Emerce).

Geen opmerkingen: