woensdag 11 juli 2007

Ikea en UGC


Joost van Eupen heeft op Adfolog een leuk stuk geschreven over User Generated Content.

Als mooi voorbeeld noemt hij IKEA, dat goed gebruik maakt van haar trotse klanten (ambassadeurs) en van de mogelijkheden van web 2.0.
IKEA wordt 105.000 keer genoemd op myspace, er zijn 70 Hyves aan gewijd met 80.851 fans, er staan 2.770 filmpjes op youtube, en 70.711 foto’s op flickr. Op een enkele uitzondering na, zeer veel positieve content dus. En eigenlijk past het hele concept van user generated content perfect bij het merk dat de consument zijn eigen product laat bouwen (Lego gaat hier nog een stapje verder in en laat consumenten zelf producten ontwikkelen). Dat de ontwikkeling van UGC niet langs IKEA is heengegaan bewijst hun design your own life, keukenactie. Op designyourownlife.nl kan je laten zien hoe trots je bent op jouw eigen IKEA keuken. In de Verenigde Staten wordt de (kleine) ondernemer via Ikea Business ingeschakeld om de trots op zijn winkel, kantoor of restaurant (ingericht met IKEA meubelen) online te delen.
Dit alles geeft mooi weer hoe het merk ervoor staat. Blijkbaar zijn er heel veel mensen zo trots op hun Ikea-meubeltjes dat ze dat met iedereen willen delen. En wat is er nou betere reclame dan een tevreden gebruiker die het van de daken schreeuwt?!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Olchert,
Zie jouw blog nu pas voor het eerst. Leuk hoor! Ga zeker vaker langskomen!

Unknown zei

Hi Paul, leuk van je te horen!
Alles goed bij de Kobalt?
En je mag altijd langskomen!

Anoniem zei

Prima post inderdaad met mooie cijfers.

Heb tijdje terug geschreven over business modellen voor User Generated Content: http://www.edwords.nl/2007/04/02/wat-is-een-business-model-voor-user-generated-content/

Anoniem zei

Ging even mis... nu met clickable link en volledige naam ;)

Business model user generated content

Jos zei

@Olchert: mooi uitgewerkt stukje. Dank voor de voorbeelden en cijfers.
@Eduard: dank. met interesse bekenen.
groet, Jos

Unknown zei

@Jos. Dank vor je reactie. Heb comments gelezen op Adblog. Interessant! Voor mij is een goed voorbeeld van UGC een vergelijkingssite als Kieskeurig. Hier werkt UGC volgens mij heel erg goed voor de consument en de brand/site. Consumenten hechten steeds meer waarde aan de mening van andere consumenten en experts. Kieskeuig biedt hen dit platform en dat legt ze geen windeieren (al 14e grootste site volgens STIR!)

@Eduard. Dank voor je link. Mooi stuk! Was gisten bij Checkit maar heb je helaas gemist.