De aandacht van de mediaconsument raakt steeds meer versnipperd. Hoe zorg je ervoor dat je boodschap aankomt? Daarvoor heb je de juiste kanalen nodig. Maar ook een boodschap waar mensen wat aan hebben of wat meekunnen. Awesome Amsterdam denkt middelenvrij en vanuit insights om zo tot effectieve communicatie te komen. Op dit blog vind je content dat ons daarbij helpt. www.AwesomeAmsterdam.nl
woensdag 8 augustus 2007
Het ene Umfeld is het andere niet
In Engeland hebben Vodafone en een aantal andere adverteerders als internetbank First Direct, AA en Virgin Media hun advertenties teruggetrokken uit het uiterst succesvolle internationale sociale netwerk Facebook. Aanleiding was dat hun advertenties waren verschenen naast een webpagina voor de British National Party, de extreem rechtse politieke partij.
Een woordvoerder van Vodafone zegt:"We wisten niet af van die advertentie van ons naar de BNP-site en we hebben hem er onmiddellijk afgehaald. Al onze bureaus weten wat onze algemene criteria zijn, we ondersteunen geen politieke groeperingen. We moeten er zeker van dat er robuste controles zijn op Facebook voordat we terugkeren, want we zijn wel geinteresseerd vanwege hun populariteit."
Dergelijke mediaruimte wordt vaak gebundeld via mediabureaus ingekocht waardoor de controle over het 'Umfeld' vaak zeer beperkt is. Dit alles onderstreept de risico's waarmee adverteerders (en mediabureaus) geconfronteerd kunnen worden als ze op dit soort snelgroeiende sociale netwerken adverteren. In Nederland zouden (nog) geen bedrijven zijn die om politieke redenen niet op Hyves adverteren, maar het blijft oppassen geblazen. Ook met de inzet Googles Adsense loopt een adverteerder de kans op een ongewenste site terecht te komen. Vooraf dus goed bedenken wat het (on)gewenste Umfeld is.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten