dinsdag 26 februari 2008

Veranderend kijkgedrag

In een artikel in NRC Next stond te lezen dat
ruim 40 procent van de huishoudens overgeschakeld is op digitale televisie en één op de twaalf gezinnen heeft volgens Intomart GfK een harddiskrecorder. Maar ondanks de vele themakanalen laten we ons toch vooral leiden door de tien grote massazenders.

Slechts een klein deel van de kijkers met een extra zenderpakket maakt actief gebruik van die themazenders. Eén en ander blijkt uit onderzoek van SKO, KPMG en TNS Nipo. Het lijkt er zelfs op dat ‘video on demand` gaat floppen: “Digitale televisie is helemaal niet zo succesvol als het wordt neergezet”, aldus Coen Jansen van TNS Nipo.

Tegelijkertijd neemt het video kijken via internet wel enorm toe. Met Uitzending Gemist als grote trekker. Eind 2007 trok Uitzending Gemist dagelijks 300.000 kijkers, RTL-gemist.nl zat op 230.000 kijkers per dag. Uit cijfers van PCzapper, een online televisiegids, blijkt dat Uitzending Gemist een aandeel heeft van 29% gevolgd door You Tube met 22%. Samen dus goed voor ruim 50% van het online videokijken. De top 10 is volgens PC zapper als volgt:
1. Omroep.nl 29%
2. YouTube.com 22%
3. Video.Google.com 14%
4. YouPorn.com 8%
5. RTL.nl 5%
6. SBS6 / Veronica / Net5 3%
7. Metacafe.com 2%
8. Stage6.com 1%
9. Bron onbekend 1%
10. 600 verschillende bronnen 15%

Uitgesteld kijken in combinatie met YouTube-achtige portals winnen aan populariteit terwijl digitale televisie met alle toeters en bellen dus maar langzaam van de grond komt. Digitale televisie heeft het kijkgedrag tot nu toe dus nauwelijks veranderd. Dat concludeert ook Geert-Jan van der Snoek, hoofd telecompraktijk van adviesbureau KPMG, die samen met Coen Janssen van TNS Nipo binnenkort een onderzoek naar digitale tv publiceert. „Digitale televisie is helemaal niet zo succesvol als het wordt neergezet”, zegt hij. TNS Nipo ondervroeg duizend huishoudens en praatte met bestuurders uit de branche. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste gebruikers geen interesse hebben in de nieuwe mogelijkheden van digitale tv. Van der Snoek: „Digitale tv is pas een succes als je niet alleen een abonnement hebt, maar het ook gebruikt omdat het beter is of meer biedt. Dat is totaal niet het geval.” (via Onderzoek.nl)

Geen opmerkingen: