dinsdag 26 februari 2008

Het belang van SEO

Een belangrijke zoekmachine-ontwikkeling is dat zoekresultatenpagina’s steeds vaker afbeeldingen, video’s, nieuwsartikelen of maps (kaarten) uit de verticale zoekmachines (zoals news.google.com) en andere websites bevatten (Universal Search). Een zoekopdracht voor de keywords ‘Boer zoekt vrouw’ levert bijvoorbeeld in google.com een resultatenpagina op die twee video’s van de serie bevat.

De nieuwe manier van samenstellen van zoekresultaten heeft tot gevolg dat de wijze waarop een website goede posities krijgt in de zoekmachine verandert. Waren de primaire bronnen voor de zoekresultaatgegevens van de zoekmachine ‘vroeger’ alleen de pagina’s van de website zelf, tegenwoordig zijn er voor elk type content in de gemengde zoekresultaten eigen, apart te optimaliseren bronnen. Denk hierbij aan de verticale zoekmachines van Google en diensten als Youtube en Flickr. Om goed vertegenwoordigd te zijn binnen de gemengde zoekresultaten, zal een website zich op al deze nieuwe bronnen moeten richten en daarop moeten optimaliseren.
Vooral nu Google steeds meer gemengde resultaten laat zien, wordt het belang van het optimaliseren op deze bronnen steeds groter.

Dit vraagt dus om een bredere aanpak van SEO (Organic Search) dan alleen het optimaliseren van de pagina’s, structuur en tekst van een website. Concrete typen content die van belang zijn voor het optimaliseren op gemengde zoekresultaten zijn:
videos, persberichten, nieuwsartikelen, afbeeldingen, blogs, feeds en podcasts.
Het optimaliseren van verschillende soorten content is niet alleen belangrijk om bezoek vanuit de gemengde zoekresultaten te halen. Het kan ook zorgen voor veel direct verkeer vanuit de verticale zoekmachines, de social media websites en communities waar de content gedeeld en gepromoot wordt.

Ook social media websites met hun communities zullen een steeds crucialere rol gaan spelen. Op het moment dat binnen communities bepaalde media content veel gedeeld wordt en positief beoordeeld wordt, zullen verticale zoekmachines deze content als relevant en belangrijk gaan beschouwen en opnemen in hun index. Dit kan er dan weer toe leiden dat het uiteindelijk terecht komt in de gemengde zoekresultaten, aangezien die putten uit de uitkomsten van verticale zoekmachines. Een greep uit de social media websites die genoemd werden: Youtube, Flickr, Digg, Technorati, Del.ici.ous en Facebook. Het is voor bedrijven belangrijk zich te richten op de toonaangevende sites voor hun specifieke sector of content (via Marketingfacts).

Geen opmerkingen: