dinsdag 26 februari 2008

Mobiel internet groeide 30% in 2007 (maar nog te weinig volume om advertenties rendabel te krijgen)

Het gebruik van mobiel internet groeide vorig jaar met 30 procent. Het zal echter tot 2010 duren voordat internetten via de mobiele telefoon gemeengoed wordt. Dat blijkt uit een terugblik op 2007 door branchevereniging Open Mobiel Internet en uit 2 onderzoeken van het Ministerie van Ecomonische Zaken.
Afgelopen jaar brachten de meeste mobiele telecomaanbieders abonnementen op de markt waarmee consumenten voor een vast bedrag per maand onbeperkt konden surfen en mailen. Zo'n abonnement kost ongeveer tien euro per maand en kan gebruikt worden in combinatie met toestellen die Umts ondersteunen. Volgens GfK wisselen Nederlanders gemiddeld iedere 3 jaar van toestel. De acceptatie van mobiel internet gaat derhalve gestaag. Daar komt bij dat 50 procent van de Nederlanders een prepaid-account heeft, dus ook geen flat fee internetabonnement. Ook dat vertraagt de algemene acceptatie. De populairste onderwerpen op mobiele websites zijn Nieuws, Weer, Verkeer en Sport.
Maurice Pothof, tot voor kort lid van het management team van Google Nederland en nu mede-eigenaar van Netsociety.nl, zegt over mobiele adverteren: "Het is lastig om mobiel internet met adverenties rendabel te krijgen. Er is nog te weinig volume qua gebruikers om het bedrijfsmodel sluitend te krijgen."
Paul Brackel van het OMI schat in dat rond het jaar 2010 een kwart van de Nederlanders een toestel heeft dat geschikt is voor mobiel internet. Nu is dat ongeveer de helft. Dat blijkt uit ook onderzoeken die het Ministerie van Economische Zaken afgelopen maanden uit liet voeren. Het ministerie meldt in een persbericht: "Maar 10 procent van de Nederlanders zegt eens per maand of vaker met een mobiel toestel te internetten. Een kwart van de ondervraagden is ook negatief over de traagheid en de kosten. In 2010 kan de helft van de jongeren internetten op een mobiel toestel. Mobiel televisie kijken staat amper op het verlanglijstje van Nederlandse consumenten. Volgens een onderzoek van Motivaction acht 12 procent van de ondervraagden het waarschijnlijk dat ze 06-televisie zullen kopen als het 'schappelijk geprijsd' is (via Emerce).

Geen opmerkingen: