maandag 15 juni 2009

Semantische targeting: nog dichter op de content

Ik heb vandaag een interessante presentatie bijgewoond waar o.a. Dr. David Crystal uitleg gaf over het iSense Network van ad pepper media. Dit netwerk is gebaseerd op een gepatenteerde technologie die een volledige webpagina analyseert op inhoud en betekenis. Na deze analyse wordt de webpagina gecategoriseerd en wordt de juiste advertentie er aan gekoppeld. Als er op een website bijvoorbeeld het woord ‘depressie’ staat, analyseert iSense aan de hand van de context of het gaat over het weer, over psychologie of over de economische recessie. Hierdoor is ad pepper media in staat om advertenties binnen de juiste context te plaatsen en misplaatsingen te voorkomen.

Adverteerders en mediabureaus kunnen per contentcategorie advertentieruimte inkopen in plaats van per site (URL). Ad pepper media werkt met dertig hoofdcategorieën en ruim drieduizend subcategorieën. Hierbij valt te denken aan een subcategorie als autoverzekeringen’ binnen de hoofdcategorie ‘financiën’.

Met deze semantische aanpak wordt alle content op een webpagina geanalyseren en geclassificeerd waardoor je in staat bent effectief te focussen op contextueel relevante pagina’s van een groot aantal gestructureerde en ongestructureerde online media. Hieronder is de presentatie te zien.

Geen opmerkingen: