Ik ben al een tijdje actief op Foursquare, maar heb weinig vrienden die dit ook al (actief) gebruiken? Ben er van overtuigd dat dat in 2010 gaat veranderen. Las onderstaande interessante post op COOPR-blog.
Foursquare is de ‘social network game’ waarbij je kunt inchecken op een locatie (restaurant, bedrijf of winkel). In de basis draait het spel om het verzamelen van punten door op verschillende locaties in te checken. Vervolgens verdien je hier badges mee. De persoon die de meeste punten op een bepaalde locatie heeft verzameld, wordt Mayor (burgemeester) van die locatie. Doordat Foursquare gekoppeld is aan Twitter en Facebook deel je informatie over jouw locatie. En nu hoor ik de critici denken: ‘Wat kan mij het schelen dat jij ‘mayor’ bent van de lokale slager?’. En natuurlijk, ik snap deze vraag. Toch denk ik zelf liever aan een andere vraag: ‘Wat kunnen we er als professionals mee?’
Volgens velen is dit het nieuwe Twitter. De hype van 2010 volgens Mashable. De moeite van het uitproberen waard dus. De game licht een tipje van de sluier op rondom mobiel, location based content, tijd, context en social networking. En dat biedt mogelijkheden, ook qua online PR. Hier een voorzet:
- Exclusiviteit: Stel je krijgt alleen als ‘Mayor’ een rondleiding door de wijnkelder, een exclusieve tour door het museum of een gratis spijkerbroek bij America Today. Wie deelt dat nou niet met zijn vrienden?
- Samenwerking: Stel je werkt met 4 verschillende winkels in de buurt samen en je stippelt een leuke winkelroute uit. De beloning na het inchecken op elke locatie is een goed gevulde goody bag. Te gek!
- Ontdekken: Als je voor de eerste keer inchecked bij café De Witte Aap dan is het eerste biertje gratis. Wat gastvrij!
- Delen: Check in bij de lokale Wereldwinkel en lever je oude kleding hier in. Voor de moeite krijg je een kleine attentie. Thanks!
- Winnen: Check in bij Het Glazen Huis en als je jouw telefoonscherm aan Giel laat zien, dan maak je kans op het winnen van een nachtje in het huis. Cool!
- Loyaliteit: Ben je in één week al 4 keer bij dezelfde Bagels & Beans geweest, dan krijg je de eerstvolgende Bagel van het huis. Sympathiek zeg.
- Tippen: Laat een tip achter over jouw favoriete dierentuindier of het mooiste museumstuk. Voor de moeite krijg je kortingskaartjes. Tip – Top!
Reactie Selexyz (hoofdkantoor)
Wij hebben we in oktober al al onze vestigingen toegevoegd aan Foursquare. En zien sindsdien het aantal check-ins en unieke bezoekers toenemen. We proberen via Twitter mensen te stimuleren een (boek)tip achter te laten om andere bezoekers te inspireren. Tot en met morgen loopt er een experiment met kans op een bestseller bij het achterlaten van een boek. Iets wat we ook met reguliere reviews via onze eigen website doen.
Op basis van de uitkomsten bekijken we of we een vaste incentive via Foursquare zelf kunnen inzetten. Voor mayors, nieuwe bezoekers of(boek)tips.
Feit is dat Foursquare ons helpt onze fysieke winkels spelenderwijs onder de aandacht te brengen. Bij vrienden én vrienden van vrienden.
Update 12 februari 2010 via DutchCowgirls:
Toen Foursquare begin deze maand de samenwerking met Bravo aankondigde, wist oprichter Dennis Crowley al te verklappen dat het zeker niet de laatste aankondiging zou zijn. Waar hij toen nog slechts kon hinten naar een samenwerking met een andere TV-zender, mocht hij gisteren de samenwerking met giganten HBO en Warner Bros. bevestigen. Twee klinkende toevoegingen aan de groeiende lijst met crossmediale samenwerkingen. Naast de samenwerking met omroep HBO en filmstudio Warner Bros. kondigde Foursquare gisteren ook aan de contracten rond te hebben met toeristenbureau ExploreChicago, tv-zender The History Channel en restaurantgids Zagat. Naast speciale landingspages op de site van Foursquare (zoals deze van Zagat), krijgen ook deze partijen een serie van exclusieve "badges" die verdient kunnen worden door "gesponsorde" locaties te bezoeken.
Ook voor de samenwerkingen met HBO en Warner Bros. staan de landingspages intussen klaar. Warner Bros. kiest ervoor om rom-com Valentine's Day extra aan te jagen via de game. Mensen die zich via Foursquare aanmelden op zogenaamde "valentijnslocaties" in bijvoorbeeld Los Angeles, New York of San Francisco krijgen naast de beste romantische tips van de makers van de film ook een heuse "valentijnsbadge".
In een soortgelijke opzet kiest HBO er voor om de nieuwe serie "How To Make It In America" te promoten. De serie over 2 jonge mensen en hun dagelijkse sores start (ironisch genoeg) op 14 februari en speelt zich af in New York. Mensen die op locaties inloggen waar men ook in de serie regelmatig te vinden is, krijgen niet alleen speciale tips, maar wederom ook speciale badges. Een hele serie, opgesplitst in categorieëen als "cultuur", "cocktails" en "nachtleven".
Hoewel er deze keer geen hints werden gegeven door de oprichters, gonst het van de geruchten rond nieuwe samenwerking die Foursquare aan kan of zal gaan. Op dit moment lijkt een samenwerking met een FMCG het meest voor de hand liggend, hoewel sommige experts denken dat Foursquare's volgende samenwerking in de hoek van de populaire Amerikaanse sporten is te vinden. Hoe dan ook, de dienst gaat als een raket en toont zich in ieder geval nu al slagvaardiger in het verdienen van geld dan Twitter, waar het qua groei vaak mee wordt vergeleken.
Heel benieuwd of er meer van dergelijke voorbeelden zijn!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten