donderdag 30 oktober 2008

Interessant onderzoek over online vindbaarheid en reputatie

Het Belgische Search Engine Marketing bedrijf bSeen onderzocht in juni 2008, 70 Belgische merken op hun reputatie binnen de zoekmachines. Heel concreet werd gekeken hoe en wanneer de merknaam op verschillende aspecten naar boven kwam in de zoekmachines.

Zo hebben ze o.a. gekeken of de nummer 1 positie ook een prominente vermelding is (Google SiteLinks zie plaatje hieronder). Als je op positie één staat met SiteLinks in Google dan verschijnen verschillende links naar andere pagina’s binnen de website naast de home pagina.







Het belangrijkste van deze SiteLinks is dat je link een stuk groter een indrukwekkender getoond wordt, wat extra zichtbaarheid oplevert. Aangenomen wordt dat het voor de bezoeker lijkt dat Google de kwaliteit van deze site extra onderstreept. Dit verhoogt de geloofwaardigheid van de website en het zet aan tot klikken op één van de onderliggende links. Ook al omdat de ruimte die hiermee in beslag wordt genomen groter is dan een standaard vermelding.

SiteLinks op de merknaam zouden in principe altijd moeten voorkomen. Echter slechts 69% van de onderzochte merken heeft zo’n prominente vermelding. 31% van de merken wordt dus niet aanzien als prominent wanneer hun merk als zoekwoord wordt ingegeven. Waarom een website wel of niet zo’n SiteLinks krijgt, wordt bepaald door verschillende voorwaarden van Google.

Positieve of negatieve berichten
Ook werd het aantal vermeldingen er positieve of negatieve connotaties op de eerste resultatenpagina onderzocht. Surfers scannen de zoekresultaten die Google hen presenteert. Tijdens het scannen leest men heel snel woorden of zinsonderdelen van de verschillende sites die gepositioneerd staan. Daarbij creëren positieve omschrijvingen een positief beeld en negatieve omschrijvingen een negatief beeld. Deze omschrijvingen kunnen komen uit forums, weblogs, commentaar op weblogs, nieuwssites…enz. Deze berichten kunnen heel hoog scoren in de search engines, wat een enorme impact op het merkimago kan hebben. Zowel positief als negatief.


Een merkimago wordt dus niet enkel "gecreëerd" op de eigen website maar net zo goed op deze van derden. Belangrijk is dus om dit goed te bewaken en te beschermen en dus in de gaten te houden wat er over hen geschreven wordt (Buzz Monitoring) in de zoekmachines. Zo'n 29% van de merken verschijnt helemaal niet met een vermelding op de eerste pagina van Google, de 2de grootste groep (21%) heeft één vermelding.

Wikipedia
19% van de bedrijven verschijnt met de Wikipedia-pagina in de top-10 zoekresultaten. Hier staat informatie over het bedrijf dat een inhoudelijke toevoeging geeft aan de encyclopedische waarde van Wikipedia. Het is daarom heel belangrijk dat deze informatie up to date is en correct blijft.

Universal serach
Hierbij is gekeken hoeveel Universal Search resultaten er naar boven komen voor de merken in de top-10. Universal Search overstijgt de zoekwoorden search. Het gaat over de aanwezigheid van het merk in de zoekmachine op meerdere onderdelen van het web, zoals: nieuws, video, afbeeldingen, local/maps, boekresultaten, aandelen, producten en weblogs. Ze onderzochten alleen de aanwezigheid op pers, video en afbeeldingen, de andere elementen hebben nog geen echte opgang gemaakt in Europa.


Weblogs, video sharing sites, forums en social bookmarking hebben een steeds grotere impact op het publiek. Social media websites met user-generated content zijn in volle groei. Dankzij Universal Search slagen dergelijke websites er steeds beter in top posities te halen in Google. Mogelijk ook voor zoekopdrachten naar een merk. Weblogs hebben de afgelopen jaren een significante groei doorgemaakt in het aantal lezers en de impact die men kan hebben op een merk of product. Met de toevoeging van weblogs aan Universal Search is deze groei alleen nog maar versterkt. De manier waarop men over een merk spreekt in weblogs is dus erg belangrijk.
27% van de merken komt voor in blogberichten.

Video en afbeeldingen
Naast Nieuws en Weblogs krijgen video’s en afbeeldingen een steeds prominentere rol in de Universal search resultaten. Omdat deze veel extra aandacht krijgen van de zoeker (hun aandacht wordt er automatisch op gevestigd en de clicks gaan richting de video of afbeelding) is het erg belangrijk dat er voor uw merk geen negatieve afbeeldingen of video’s te vinden zijn. Uit Eye tracking onderzoek is gebleken dat vermeldingen van video’s op de zoekresultaten pagina alle aandacht trekken, ook al staan ze niet op de eerste plaats.
Het blijkt dat toch 25% van de merken niet te vinden is op de eerste pagina van YouTube. Als Universal Search zijn opgang maakt in Europa zal een goed bekeken filmpje verschijnen in de zoekresultaten van de zoekmachines. Het is dus belangrijk om er in aanwezig te zijn!

Ook goed geoptimaliseerde afbeeldingen en logo’s kunnen een extra bron van traffic naar de website zijn. Wanneer u de afbeeldingen op uw website op de juiste manier optimaliseert, verspreidt uw merk en logo zich over het internet via Image Search. De belangrijkste reden om de afbeeldingen op uw website te optimaliseren, is ook weer Universal Search. Als u het goed aanpakt, verschijnt uw website in de Google top-10 met een fotovermelding, wat de click-through naar uw website sterk verhoogt (23% is niet prominent te vinden via Image Search).
Interessant onderzoek dus dat m.i. voor veel bedrijven een goede aanleiding zou moeten zijn om hun vindbaarheid eens goed onder de loep te nemen. Want hoewel dit een Belgisch onderzoek is verwacht ik niet dat de uitkomsten in Nederland heel anders zullen zijn. Welk Nederlands Search Engine Marketing bedrijf of onderzoeksbureau pakt dit hier op?

Geen opmerkingen: