donderdag 19 juni 2008

Interactieve reclame met je mobiel bij RTL

RTL Nederland biedt tv-adverteerders een nieuwe dienst waarmee ze hun bestaande uitingen kunnen verrijken met interactiviteit. De onderliggende technologie van MyGimmy kan ook worden gebruikt bij Ster-reclames.

Een blauw 'i' in de bovenhoek van een tv-reclame markeert binnenkort bij RTL dat de commerciële boodschap interactief is. Kijkers die bijvoorbeeld een proefmonster van shampoo aan willen vragen, of een testrit met een auto of oriëntatiegesprek bij een bank, hoeven enkel een sms te versturen tegen regulier tarief om in te gaan op het aanbod.

RTL Nederland sloot een samenwerkingsverband voor minimaal een jaar met MyGimmy om zijn reclames interactief te maken. Na het versturen van de initiële sms krijgen kijkers maximaal nog 2 berichten. Daarin wordt hen om wat persoonlijke informatie gevraagd om de 'transactie' af te ronden. Die gegevens gaan naar een databestand van MyGimmy. "Dat bestand is aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Als een adverteerder de verzamelde gegevens misbruikt, krijgt hij een boete van 25.000 euro", legt MyGimmy-directeur Thijs Bijleveld aan deze uitgave uit. "Behalve via sms kan ook via een mobiele applicatie worden gereageerd. Het is laagdrempeliger dan Pluk. Daarbij diende je je eerst op een website te registreren. Dat hoeft hier niet."Naast RTL Nederland gebruikt ook de reclame-exploitant van de Publieke Omroep de reclametechnologie.

Wie de eerste adverteerders zijn die binnenkort interactief op de buis komen, wordt niet bekend gemaakt. Bijleveld zegt over het verschil met de rode knop bij digitale interactieve televisie: "Het opzetten van een campagne op interactieve televisie kost al snel tienduizenden euro's, oplopend tot een ton. Het is een zwaar traject vanwege de technische eisen. MyGimmy werkt via de mobiele telefoon. Adverteerders kunnen bij het inplannen van hun reclame direct aangeven of dat interactief moet zijn. Dat kost 5.000 euro en is in 3 dagen inzetbaar."Het technologiebedrijf rekent een combinatie van licentievergoeding en inkomstendeling aan de exploitanten die MyGimmy inzetten (via Emerce).

Geen opmerkingen: