donderdag 3 april 2008

Google-onderzoek: online commercials werken ook voor FMCG-adverteerders

Google onderzocht samen met Harris Interactive de effectiviteit van online video in vergelijking tot televisiecommercials. De onderzoekers gebruikten hiervoor speciaal de commercials van FMCG-fabrikanten, in de hoop dat deze grote adverteerders nu eindelijk eens hun TV-budget naar online video verschuiven.

Voor het onderzoek meette Harris de impact van 30-seconden commercials uit 3 grote FMCG-categorieën (dranken, zoutjes en huidverzorging) op 3 verschillende videoplatforms; gewone televisie, Youtube en ‘embedded video’ in online content.

Uitkomsten: commercials doen het op alle platforms even goed qua effect, maar embedded video doet het net even iets beter als het gaat om het ‘beinvloeden van de koopintentie’.
De Google-studie was er met name op gericht om FMCG-fabrikanten over de streep te trekken. De meeste van hen zien internet namelijk nog steeds overwegend als een direct respons medium, zo zegt Google. Je moet de uitkomsten dus ook in dat licht bekijken.
Volgens Google moeten veel FMCG-adverteerders een emotionele grens over voordat ze internet eindelijk zien als een volwaardig ‘brand building medium’.
Blijven nog wel veel vragen open over de opzet van het onderzoek ("Wij van wc-eend adviseren wc-eend"), maar de uitkomsten bevestigen een steeds groter aantal andere onderzoeken.

Een daarvan werd vorige maand gepubliceerd door Microsoft Digital Advertising Solutions, RTL en Metrixlab. Zij wilden onder andere weten of videocommercials die voor online content worden geplaatst (denk bijvoorbeeld aan pre-rolls), effect hebben. Een verslag daarvan is hier te lezen (via Molblog).

2 opmerkingen: