vrijdag 25 mei 2007

Online advertising in Nederland nog steeds in de lift


IAB Nederland heeft samen met 21 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen over het eerste kwartaal van 2007 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen betroffen in dat kwartaal 34,1 miljoen euro, een groei van 8,9% ten opzichte van Q1 2006 (31,8 miljoen euro).

Deze omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: IP, Adformatie, Funda, WebAds, Orange (v/h Wanadoo), MSN, Netdirect, Tradedoubler, Zylom, Daisycon, Veronica, Lycos, Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, TAPPS, Telegraaf en PCM Uitgevers.

De groei in het eerste kwartaal van 2007 is lager dan we de afgelopen twee jaar gewend waren. Toen namen de netto mediabestedingen aan online display advertising ieder kwartaal met 30% tot 40% toe. De afgevlakte groei kan een gevolg zijn van een dalend aandeel in de totale netto mediabestedingen van de 21 deelnemende exploitanten. Ook de groei van het aandeel search, email en andere vormen van online advertising kan van invloed zijn op deze ontwikkeling.

Op basis van cijfers uit de UK wordt gechat dat de bestedingen aan paid search geschat ongeveer 190 miljoen euro per jaar zijn (ofwel ca. 50 miljoen euro per kwartaal). Dat zou betekenen dat er per kwartaal ca. 80-90 miljoen aan online advertising wordt besteed.
Marco Derksen vrijdag 25 mei 2007, 10:03

Geen opmerkingen: