maandag 4 juni 2012

De Facebook wedstrijd regels - bezint eer ge begint

Het organiseren van een promotieactie op een Facebook bedrijfspagina is een van de beste manieren om meer communicatie over en weer te creëren, “Likes” te vergaren en je bedrijf te promoten.Een verbazingwekkende hoeveelheid Facebook pagina’s houden promotieacties waardoor ze het risico lopen om afgesloten te worden. Als dat gebeurt is alle moeite voor niets geweest en kunnen ze opnieuw beginnen. Dan heb ik het nog niet eens over het aantal bedrijven dat een persoonlijk profiel gebruikt om zich op Facebook te presenteren…

Lees eerst de promotion guidelines

Als jij een promotieactie (wedstrijd/weggeefactie) laat lopen via Facebook, dan moet je even heel goed kijken naar de promotion guidelines van Facebook. Onthoud dat als Facebook vindt dat jouw FB promotie niet aan deze richtlijnen voldoet, ze de pagina (en/of profiel) zonder waarschuwing vooraf kunnen afsluiten. Als je twijfelt, ga er dan van uit dat als je een prijs wilt weggeven van enige monetaire waarde, op basis van een handeling (“liken”, delen, commentaar geven) of toeval (“bij 500 likes verloten we een…”) je aan de regels moet houden.

Facebook wedstrijden checklist

Hier is een checklist van de belangrijkste zaken, volg deze eenvoudige regels en regel je FB promotie met een gerust hart.
  • Promoties moeten lopen vanaf een Facebook app. Dit betekent dat je een custom tab of applicatie moet (laten) maken om vanaf daar de promotie actie uit te voeren.
  • Gebruik nooit een van deze Facebook functies om mee te mogen doen: een pagina “Liken”, inchecken, het installeren van / verbinden met je app.
  • Maak de deelnameregistratie nooit alleen afhankelijk van het gebruik van deze Facebook functies “Liken”, inchecken, het installeren van / verbinden met je app. Dit betekent dat je wel je fans mag verplichten om de pagina leuk te vinden (“liken”) voor ze een “deelname formulier” kunnen invullen, maar dat “deelnameformulier” moet de daadwerkelijke deelname registratie verzorgen, niet het feit dat iemand de pagina heeft “geliked”. NB: dit betekent ook dat deelname niet mag afhangen van het “liken” van een post op je prikbord, het posten van een commentaar of het uploaden van een foto naar je prikbord.
  • Gebruik nooit Facebook om contact op te nemen met winnaars. Inclusief de chat, email berichten, prikbord berichten en reacties.
  • Gebruik nooit Facebook functies of functionaliteit zoals de Vind ik leuk knop, als een manier om te kunnen stemmen binnen een promotie. ( “De reactie met de meeste “likes” wint”, “stem op je favoriete foto door op “like” te klikken” )
  • Je mag geen gebruik maken van Facebooks naam, handelsmerken, copyrights en ander intellectueel eigendom, in combinatie met de promotieactie. Je mag zelfs alleen de naam Facebook noemen in de regels en andere informatie rond de promotie als dat strikt noodzakelijk is om aan de andere voorwaarden te kunnen voldoen. 
  • Bescherm jezelf met de juiste juridische taal. Die moet het volgende omvatten:
    • Een volledige vrijwaring van Facebook door iedere deelnemer aan de FB promotie.
    • Erkenning dat Facebook de promotie op geen enkele wijze ondersteunt, uitvoert of op andere wijze geassocieerd is met de promotie.
    • Erkenning dat de deelnemers informatie verschaffen aan jouw bedrijf en niet aan Facebook.
Dit alles is genoeg om je te laten overweldigen maar wees gerust er zijn een aantal eenvoudige manieren om je promotie acties op je Facebook pagina te houden. Blijf op de hoogte van de officiële regels zodat je geen risico loopt.

Tips voor een Facebook wedstrijd

  • Als de deelnemers een formulier moeten gebruiken, dwing ze dan om eerst de pagina Leuk te vinden voor ze het deelname formulier kunnen zien en invullen. Omdat de deelnameregistratie via het formulier loopt volg je keurig de regels.
  • Als je een eenvoudige prijsvraag organiseert, laat dan de deelnemers het antwoord e-mailen naar een “prijsvraag@” e-mailadres. Hierdoor zijn reacties/likes niet noodzakelijk voor deelname en je hoeft de deelnemers (winnaar) niet te benaderen via Facebook want je kunt ze e-mailen.
  • Als je een groter bedrijf bent met een marketing budget, neem dan contact op met een Facebook applicatie ontwikkelaar.
  • Als je een kleiner bedrijf bent met een beperkt budget dan kun je ook gebruik maken van gratis promotie apps zoals: Easy Promos (zoek op facebook)
Als je een goed doel wil steunen dan zijn “Like voor Donatie” acties niet tegen de Facebook Terms & Conditions. Zolang je de promotie uitvoert als fondsenwerver in plaats van een promotie (waarbij je iets kunt winnen of krijgen). Zie hier enkele voorbeelden van een like voor een donatie.
Dit is een bijdrage van Erwin Meester overgenomen van http://facebookpro.nl/