vrijdag 24 april 2009

Media Mountain en Swatch winnen met originele camapgne

Het Amsterdamse bedrijf MediaMountain, specialist in reclame en communicatie in wintersportgebieden in Europa, is tijdens het jaarlijkse Festival of Media Awards in Valencia bekroond als winnaar.
MediaMountain won de prijs in de categorie Out Of Home reclame voor de Swatch-campagne 'Shoot My Ride.' Snowboarders worden hierbij tijdens hun acties en sprongen gevolgd door een videocamera en zien hun prestaties direct terug op een 12 meter Full Color scherm onderaan Swatch snowparken in Sölden (Oostenrijk), Verbier en Laax (Zwitserland), Livigno (Italie) en Tignes (Frankrijk).Vervolgens kunnen de snowboarders op de website van Swatch hun eigen filmpje downloaden.

Bart Marijnen, directeur en partner van MediaMountain: "De jury heeft niet alleen het originele karakter van de campagne beloond, maar ook de door Swatch behaalde resultaten. We zijn enorm trots op deze internationale erkenning voor MediaMountain (via DutchCowboys).

donderdag 23 april 2009

twist bannercampagnes: van CPM naar CPV (vertoning)


Twist heeft met Hottraffic, een zusterbedrijf van MeMo², de eerste online campagne voor een van haar adverteerders uitgezet waarbij de BannerTracker meeloopt. De adverteerder krijgt de mogelijkheid om de kwaliteit van de bannerpositie te beoordelen. Het gaat niet enkel meer om bereik, hiermee kunnen banner-posities real time geoptimaliseerd worden.
Deze standaardmethodiek, de BannerTracker, wordt aan een campagne toegevoegd om de resultaten tussen posities en uitgevers te vergelijken en realtime te optimaliseren.

Durk van Hijum, consultant bij twist: "De vertoningen die met de BannerTracker worden gemeten zijn in het beeldscherm, niet op de pagina." Dit in plaats van de impressies op de pagina. In de bewuste campagne ligt de gemiddelde exposuretijd in beeld, op scherm, van alle posities op zo'n 20 seconden en in het slechtste geval op 5 seconden. Op pagina ligt de gemiddelde exposuretijd op ongeveer gemiddeld 90 seconden.
Aanzet om de BannerTracker mee te laten lopen met een campagne van de Nederlandse Grootbank was de discussie die onlangs ontstond over de prijs-kwaliteit verhouding van een aantal bannerposities op sites uit het STIR-netwerk. WebAds-directeur en IAB-bestuurder Tjeerd Kooij liet in februari aan de online uitgave van Emerce weten dat website-exploitanten een vuist moeten maken om het effect van kwaliteit voor online reclame samen aan te tonen. Het bereik van sites wordt vastgesteld door de STIR. Adverteerders gaan hier vaak blind op af en kiezen voor de laagste prijs. Het bereik is dan misschien een graadmeter, de kwaliteit van de posities op de sites kan variëren.

Van Hijum: Het klinkt logisch dat de kans op conversie toeneemt naarmate de banner langer of beter in het beeldscherm staat, nu is er duidelijk een correlatie zien tussen percentage useful vertoningen versus resultaat." Vogels (MeMo²) beaamt dat: "Het is in lijn met wat we hiervoor hebben gezien. Als adverteerder koop je impressies in. Dat is iets anders dan een echte vertoning, de opportunity to see. Je moet de vertoning in het scherm meten, wanneer iemand in een ander scherm bezig is met een PowerPoint-presentatie, is de banner niet zichtbaar. De BannerTracker meet hoeveel vertoningen er uit de impressies worden gehaald. Dat de conversie, de reclameherinnering daar hoger ligt, dat is logisch."

Uit de campagne bleek verder dat gemiddeld 59 procent van alle ingekochte impressies resulteert in een kwalitatieve opportunity to see, in het slechtste geval nog geen 25 procent.
Van Hijum geeft aan dat de eigen publishers in de meeste gevallen vertoningen hebben die kwalitatiever zijn: "Het zijn vaak kleine sites, die er iets aan kan doen wanneer hij bijvoorbeeld te horen krijgt dat de positie van een rectangle slecht is. Een netwerk kan daar weinig invloed op uitoefenen. Die is gebonden aan allerlei zaken."
Alle betrokken partijen hebben positief gereageerd toen de tussentijdse resultaten werden gedeeld. "Sommigen hebben direct actie ondernomen, zoals het tilen van de leaderboard en de rectangle zodat rectangle-positie niet door leader omlaag werd geduwd. Ik kan geen namen noemen, maar het gaat om zakelijke titels", aldus Van Hijum.

Vogels: "Hiervoor kon de uitgever niet afgerekend worden op mindere prestaties. Nu heeft de adverteerder de mogelijkheid om de kwaliteit van de positie te beoordelen. Het gaat niet enkel meer om bereik."
Van Hijum geeft aan dat publishers laten in meeste gevallen betere resultaten laten zien dan netwerken. Vogels: Dat klopt. Het heeft in algemeenheid te maken met het feit dat bannerposities niet altijd even goed verzorgd zijn. De rectangle, een populair formaat, is niet altijd goed zichtbaar op een scherm. Bij het ontwerpen van een website wordt vaak gewerkt met een groot scherm. In een zakelijke omgeving werkt men uiteindelijk vaak met een laptop, waarbij de rectangle onder de vouw valt. De intentie is vaak goed, de praktijk komt er slechter vanaf."
Vogels merkt op dat Twist en Kobalt kijken naar de kosten per duizend vertoningen in plaats van de kosten per duizend impressies. "De CPM kan in het eerste geval veel hoger liggen." Hij vervolgt: "Iedereen mekkert dat de CTR, het klikpercentage, elk jaar lager ligt. Volgens ons is de kwaliteit van de posities lager. Bij duizend impressies heb je daardoor minder vertoningen. Op basis daarvan gaat de CTR naar beneden."
Lijkt me een goede ontwikkeling. Ben benieuwd naar de resultaten van (meer) campagnes en de extra kosten die dit met zich meebrengt. Oftewel de ROI want daar draait het toch allemaal om.

woensdag 22 april 2009

Crowdsourcing in Nederland

Ik kwam deze week weer een bericht tegen dat een adverteerder de stap tot het inzetten van het publiek had genomen. De Rabobank biedt consumenten de mogelijkheid om reclames te bedenken voor Rabo Mobiel las ik in de nieuwsbrief van Adformatie.

Ik schreef al eerder over de Hi-case op Gamez.nl en het lijkt erop dat crowsourcing als manier van communiceren met je publiek steeds meer aan terrein wint in Nederland. En terrecht! Er zijn vele voordelen om de massa in te zetten voor je merk, dienst of product. Maar bedenk van te voren wel goed wat je wilt, bij wie je wat wilt bewerkstelligen en hoe dat past binnen je totale marketing strategie. Onderstaande presentatie geeft een overzicht van een aantal grote crowdsourcing-cases. Daarnaast een aantal handvaten om je verder op weg te helpen. Hoop dat je er wat aan hebt.

Mocht je aanvullingen hebben op de cases of andere feedback, let me know!

woensdag 15 april 2009

Website Contact Center Live is live!

De afgelopen twee maanden heb ik me o.a. bezig gehouden met een mooi project namelijk het ontwikkelen van een nieuwe site, nieuwe corporate uitstraling en advertenties voor Contact Center live.
Contact Center Live biedt een flexibiele applicatie voor callcenters (ASP) waarmee heel simpel en snel een compleet virtueel contact center kan worden ingericht voor zowel inbound- als outbound services. Oftewel een complete, toegankelijke en flexibele applicatie. Die voordelen hebben we centraal gesteld op de site en in alle andere comunicatiemiddelen.

Met het ontwikkelen van de site hebben we tevens rekening gehouden met de vindbaarheid (SEO), navigatie en usability en het stimuleren van de conversie.
En dat alles vormgegeven in een mijn inziens zeer frisse, moderne en onderscheidende stijl die makkelijk een aantal jaar meekan. Oftewel ben heel tevreden met het eindresultaat dat in twee maanden is neergezet met een zeer beperkte investering.

Hieronder een drietal advertenties die de komende tijd in de vakbladen als CCM en Telecommerce en op de TCD te zien zullen zijn.

Compleet



Flexibel



Toegankelijk


Met veel dank aan Jurgen, Fred, Gert, Ernst en de opdrachtgevers Rob en Boudewijn.