woensdag 25 februari 2009

Vraag het Hyvend Nederland: marktonderzoek 2.0?

Ik las op de blog van Yme Bosma (Manager Business Development & Partnerships van Hyves) een interessante post:
Een van de leukste toepassingen op Hyves, vanuit een professioneel perspectief, vind ik de mogelijkheid om Hyvers (en dus bijna heel Nederland;-)) iets te vragen via een poll. En om die vraag vervolgens heel specifiek te stellen aan een bepaalde groep mensen gedefinieerd aan de hand van geslacht, leeftijd, woonplaats, opleiding, relatiestatus, interesses, merkvoorkeuren, ga zo maar door. Binnen een dag krijg je makkelijk honderden tot duizenden antwoorden op de vraag die je hebt, voor bijvoorbeeld een marketeer of politicus zou dat een goudmijn kunnen en moeten zijn.
Om eens wat meer te testen met de mogelijkheden en onmogelijkheden ben ik een Hyve gestart,
De Vraag Vandaag, waar ik dagelijks een vraag zal uitzetten aan een of meerdere groepen mensen. Ik begon met een vraag over Geert Wilders, daarna even gekeken hoe Wouter Bos het doet, getest wie het meest optimitisch is in deze crisistijd, Sonja Bakker geevalueerd, en vanochtend de resultaten gepubliceerd van 11.000 antwoorden op de vraag of flirten kan terwijl je in een relatie zit.

Elk poll kost ongeveer 5 minuten om op te zetten, onmiddelijk heb je de eerste antwoorden, en het is een stuk goedkoper dan een martonderzoekbureau (al mag ik die vergelijking vast niet maken;-)). Mijn ervaring tot nu toe is dat rond de 2% van de mensen die de advertentie ziet (met daarin de poll) ook daadwerkelijk antwoord geeft. De prijs voor het adverteren van een Hyves-onderdeel (zoals een poll) is 1 euro per 1000 vertoningen (zonder targets), dus dat komt neer op 20 antwoorden voor 1 euro, of 5 cent per antwoord…
Heb jij een vraag die ik moet voorleggen aan (Hyvend) Nederland? Kijk dan even
hier!

Lijkt me inderdaad een hele snelle, makkelijk en goedkope manier om de 'stemming' te peilen. Vraag voor mij is nog in hoeverre je doelgroepen kan uitsplitsen of iets kan zeggen over andere variabelen dan sexe en leeftijd. Marketeers, ik zou zeggen probeer het eens!

De strategie achter de Obama campagne uitgelicht

Prachtige presentatie van Paul van Veenendaal (socialmedia8) en Igor Beuker (lacomunidad) over de Obama campaign. Schijnt dat er zo'n 250 verschillende bronnen zijn gebruikt om tot deze 126 (!) slides te komen.

Voor de liefhebber heeft Edelman een analyse gemaakt van Barack Obama’s Social Media Toolkit

dinsdag 24 februari 2009

Crowdsourcen op Gamez.nl

CreativeCrowds heeft vandaag een vernieuwend crowdsourcing concept gelanveerd in samenwerking met de community op Gamez.nl.

In dit concept worden gebruikers van Gamez uitgedaagd met zogeheten “challenges”. Dit zijn vragen aan de community waarop deze gebruikers ideeën en inzichten kunnen delen. CreativeCrowds verbindt bedrijven met communities. “Het verbinden met communities op deze manier is wereldwijd uniek”, stelt Carl Lens (Client Director van CreativeCrowds).

"Er zijn al vele crowdsourcing websites opgezet door bedrijven, maar altijd als eigen community. Het opbouwen van een eigen community is lastig omdat het voor mensen niet duidelijk is wat ze aan zo’n community hebben. Het is voor bedrijven slimmer om zich open te stellen voor communities die al bestaan. In communities waar duizenden gebruikers praten over hun passie en waar gebruikers graag ideeën bedenken voor bedrijven".

In het vandaag gelanceerde concept trapt KPN als eerste af met de “Hi Challenge”. Het telecombedrijf is zeer benieuwd naar ontwikkelingen op het gebied van mobiele applicaties en games en de Gamez community en zoekt naar ideeën waar ze zelf niet op gekomen zijn en die bruikbaar en uitvoerbaar zijn. Het doel is dus echt aan de slag te gaan met de beste ideeën. KPN Hi gaat zich hiervoor actief mengen in de dialoog om zo samen met de gebruikers ideeën uit te werken. In de zg. Hi challenge zullen gedurende een maand in totaal vier challenges worden geplaatst.

Op de Hi challenge zal een ideeëndialoog plaatsvinden tussen KPN Hi en de gebruikers van Gamez.nl aan de hand van challenges. De eerste challenge is bijvoorbeeld “wat voor Hi Society mobile multiplayer game kan je
verzinnen?”. Gebruikers kunnen met ideeën komen en op andere ideeën raten en reageren. Ideeën vallen onder een “CreativeCommons naamsvermelding 3.0” licentie. Dit betekent dat KPN Hi en ook anderen de ideeën mogen gebruiken en bewerken zolang ze de naam van de gebruiker erbij vermelden.

Carl Lens (Client Director CreativeCrowds): “Hi Society vinden we een goed marketingconcept, maar nu ook communities buiten het Hi.nl domein worden betrokken is het volgens ons geweldig! We zijn trots dat Hi ons als partner ziet om deze stap te nemen".

Peter Pool (Hoofdredacteur Gamez.nl) : “Ik vind de manier waarop CreativeCrowds het aanpakt zeer interssant. Ik kijk erg uit naar de Hi challenge en de ideeën de Gamez community” (via DutchCowboys)

maandag 23 februari 2009

Fabchannel-concerten bij Bol.com


Bol.com heeft op zaterdag 21 februari het concert van jazzmuzikant Wouter Hamel in het Amsterdamse Paradiso live uitgezonden via zijn website. De registratie van het concert lag in handen van Fabchannel, een partner van Bol.com die standaard vrijwel alle concerten in Paradiso opneemt en online uitzendt.

De twee bedrijven gaan nauw samenwerken op het gebied van internetuitzendingen van concerten. Daartoe is besloten na een eerdere proef met een concert van Milow. Dat was on demand te zien via Bol.com en dat bleek een groot succes.
Bol.com wil op deze manier zijn klanten muziek laten ontdekken en artiesten met een groter publiek in contact brengen. De mediawinkel zegt de eerste in zijn soort te zijn die klanten op deze manier live-materiaal aanbiedt.

zondag 22 februari 2009

Eerste in-video ad YouTube voor Hyundai



Hyundai is de eerste Nederlandse adverteerder met een in-video ad op YouTube. In een autoreview (Honda Civic) van Autoweek komt na zo'n 10 seconden een banner onderin de video in beeld (zie foto onder) en blijft zo'n 20 seconden staan. Als je hierop klikt kom je op de Hyundai-actiepagina. De bannerpositie naast het filmpje heeft Hyundai ook heeft ingevuld (zie foto).



YouTube introduceerde de in-video ad mogelijkheid begin februari in Nederland. Een kleine 10.000 mensen hebben het filmpje bekeken. Ben heel benieuwd naar het aantal kliks naar de actiepagina!

woensdag 18 februari 2009

Heel makkelijk YouTube-filmpjes opslaan!

Stel je wilt een leuk, interessant, gaaf filmpje van YouTube opslaan op je eigen pc? Dat kan nu echt heel makkelijk!

Typ dan pwn in de URL tussen www. en youtube.com (zie foto boven). Je komt komt dan op een site waar je de betreffende video kunt opslaan op je pc. Ongelofelijk hoe simpel het is. Ben benieuwd hoe lang YouTube dit toestaat. Voor meer informatie kijk hier (via DutchCowgirls).

Mocht het niet werken dan kan je deze nog proberen

MWG: Interviews en verslagen

Nog meer content van MWG. Ilse media verzorgde vanaf het MWG congres twee dagen live televisie voor de thuisblijvers. Joris van Heukelom (CEO ilse media) en Ronnie Overgoor (directeur Pitch Management en initiatiefnemer van Blue Shots TV) interviewden onder andere:
Yme Bosma, Ruud Smeulders, Raimo van der Klein, Lode Schaeffer, Joustra en Lierop, Hans Germeraad, Adam Tasi, Sandy Wenderhold, Daniel Ropers, Vincent Bijlo, Auke Visser, Dan Germain, Olivier Nyirubugara en Tex Gunning.

Hier het interview met Eric van Eerdenburg directeur van Lowlands (wat een wereldbaan heeft die man!!):


Alle andere video's zijn op de site van Zie.nl te vinden.

Ander uitgebreid verslag is te vinden op Frank Watching

dinsdag 17 februari 2009

Brandfighters.com: Platform voor User Generated Viral Video's


De man die zondag tijdens wereldbekerwedstrijden in Thialf in een berenpak het ijs oprende deed mee aan een door Brandfighters.com georganiseerde wedstrijd. Mediatalenten kunnen via dit platform geld verdienen door een viral te ontwikkeling voor een merk.

Merken wordt op dit platform de mogelijkheid geboden om opdracht te plaatsen voor het ontwikkelen van een viral video. De talenten gaan met de opdracht aan de slag en zodra de video’s zijn goedgekeurd komen ze via de site van Brandfighters direct op Youtube. De meest bekeken video’s worden beloond met prijzengeld. De site positioneert zichzelf naar jongeren toe met de zin: ‘Creeer virals, werk aan je portfolio en verdien geld.’ Brandfighters is een initiatief van Jan Paul de Beer, junior online strateeg bij Crossmarks.

Het filmpje in het Thialf-stadio, gemaakt door een 25-jarige student Communicatiewetenschap uit Amsterdam, werd gemaakt in opdracht van energiedrank Go Fast dat als pay-off ‘Hoeveel lef heb jij?’ heeft. Doordat duidelijk bleek dat schaatser Sven Kramer niet van de actie was gediend, kreeg hij een stadionverbod van een jaar voor zijn actie. Zijn filmpje staat door alle media-aandacht wel bovenaan in de competitie. (Via Adformatie)

maandag 16 februari 2009

Meer info op je telefoon d.m.v. scannen code


Het Utrechtse communicatiebureau One Shoe heeft het nieuwe, monumentale pand van het Utrechts Monumenten Fonds (UMF) voorzien van een zogenoemde quick response-code.
Dat is een tweedimensionale streepjescode die door de camera van een mobiele telefoon met een mobiele internetverbinding gescand kan worden. Na het scannen kan op een mobiele website alle historische informatie over het pand worden ingezien.

Volgens Michel van Velde van One Shoe is het pand van UMF het eerste monument ter wereld dat van een dergelijke code is voorzien. UMF heeft aangegeven dat het al haar panden in de Utrechtse binnenstad van een qr-code gaat voorzien.

One Shoe introduceerde eerder qr-codes in de supermarkt voor levensmiddelen leverancier Go-Tan. Go-Tan heeft de flesjes Wok Essentials in de supermarkt voorzien van een nekhanger met een QR code (Quick Response code). Met een mobiele telefoon kan de QR code (tweedimensionale barcode) worden gescand. Deze code verwijst naar een mobiele webpagina met een recept en het bijbehorende boodschappenlijstje. Go-Tan is de eerste die QR codes op deze wijze inzet in de Nederlandse supermarkt. “Qr-codes zijn het medium van de toekomst. Ik verwacht dat ze heel groot gaan worden in Nederland en daarbuiten." zegt Van Velde.

One Shoe hwwft daarom speciaal voor QR codes de website QRcode.nu ontwikkeld.

vrijdag 13 februari 2009

MWG-congres


Ik was er dit jaar helaas niet bij, maar uit een post van Marjolein Kamphuis op Dutchcowboys blijkt dat er dit jaar veel aandacht was voor innovatie, creatie en nieuwe technologieën. Interessant dus!

Zo was er prersentaties van Lode Schaeffer, "s Lands meest bekroonde creatief" van reclamebureau S-W-H, die een mooie case presenteerde in de vorm van hun onconventionele aanpak van een marketingcampagne voor Bolletje.
Toonde Momo's Raimo van der Klein de nieuwe G1 app die SPRX Mobile in samenwerking met ING ontwierp voor het makkelijk vinden van een pinautomaat, en liet Innovatiemanager Ruud Smeulders van de Rabobank de tientallen innovatieprojecten zien waar zijn bedrijf op dit moment mee bezig is.

Yme Bosma over de focus op mobiel bij Hyves, en de Dragon's Den-achtige sessie die Jort Kelder presenteerde waarin 3 mensen een TV format mochten pitchen voor een jury van Endemol, Unilever en SBS.
Daarnaast een debat tussen de hoofdredacteuren van Nu.nl en Elsevier over de kanabaliserende werking van online nieuws op traditionele actualiteitenmedia en een inspirerend verhaal door de creatief directeur van het poulaire smoothie-merk Innocent.

Het viel Marjolein op dat er op het MWG congres niet meer online marketeers vertegenwoordigd waren want inhoudelijk was het een ontzettend inspirerend event.
Op Cowgirls zijn van alle sprekers verslagen te vinden.

vrijdag 6 februari 2009

TomToms online Route Planner: route planning op basis van de actuele verkeerssituatie

TomToms gratis online routeplanner met IQ Routes en HD Traffic is nu voor iedereen te gebruiken. Als eerste ter wereld houdt de TomTom online Route Planner, bij het plannen van een accurate deur-tot-deur route naar ieder adres, rekening met actuele en historische informatie over verkeersstromen gedurende de dag. Uniek is de integratie van verkeersinformatie (door HD Traffic™*) en 500 miljard historische snelheidsmetingen van wegen over de hele wereld (door IQ Routes™). Dit resulteert in een zeer precieze voorspelling van reistijd.

Daarnaast worden kaartcorrecties, die door TomTom gebruikers met Map Share™ zijn gemaakt, regelmatig geïntegreerd in de Route Planner. Hiermee hebben gebruikers altijd toegang tot de meest actuele routes gebaseerd op de laatste kaartinformatie.Daardoor zijn de routes per moment in de week anders. Het is ook mogelijk, net als met Google Maps, om een stuk kaart met route per mail door te sturen.