dinsdag 31 juli 2007

Mannenbrandstof cross-mediaal platform van SNICKERS

Het loopt al een tijdje maar kwam 'm nu pas tegen en vind het absoluut de moeite van het vermelden waard. IN10 Communicatie ontwikkelde dit nieuwe cross-mediale platform voor Snickers en je kunt hier vinden wat je als man op de been houdt zoals ze zelf zeggen: babes, cars, fun, gadgets etc.

Zo ging dit weekend Mannenbrandstof los op de Zwarte Cross (80.000 bezoekers in 2006!) met 3 eigen Mannenbrandstof-wagens. Op het festival terrein hadden ze ook een eigen mini-event waarop ze met een échte mannen attractie de laatste plek in een van hun wagens hebben weggeven.
Op de site/blog ook aandacht voor o.a. de top 10 van beste drummerfilmpjes op YouTube, de tien mooiste sportmomenten en een eigen game.
Mooie manier van brandactivation. Ben heel benieuwd naar de bezoekers aantallen van de site.

Googlen via Search Wikia?

Waarom niet eigenlijk, middels open source een eigen zoekmachine ontwikkelen en de strijd aangaan met Google? Zo kondigede Jimmy Wales, oprichter van de online encyclopedie Wikipedia, tijdens de O'Reilly Open Source Convention in Portland aan de grote zoekmachines te willen beconcurreren en hiervoor Search Wikia te starten.

Search Wikia is een door een community onderhouden zoekmachine waaraan, net als bij Wikipedia, iedereen een bijdrage kan leveren of de bijdragen van anderen kan wijzigen. Inkomsten moeten worden gegenereerd door middel van tekst en display advertenties op de Search Wikia site en Wikia's andere wiki communities. Deze worden verzorgd door LookSmart en aangeboden op basis van CPC en CPM modellen. Onverkochte advertentieruimte wordt gevuld met advertenties uit LookSmart's distributed ad network (via Molblog).

maandag 30 juli 2007

Smile in plaats van Mars

De merknaam Mars verdwijnt tijdelijk uit de schappen. Vanaf vandaag wisselt Mars op alle losse repen de merknaam in voor ‘Smile’, ‘Enjoy’, ‘Feel Good’ en ‘Happy’ in de herkenbare Mars-typografie. Met de actie wil Mars ‘Nederlanders positieve energie brengen.’

‘Bijvoorbeeld door bij iemand een Good Luck reep in zijn of haar sporttas te stoppen vlak voor een belangrijke wedstrijd. Andersom zorgt het ontvangen van een vrolijke boodschap ook voor een positief gevoel. Het werkt dus aan twee kanten. En natuurlijk krijg je zelf ook gewoon een goed gevoel van een reep met zo'n positieve boodschap’, meent brandmanager Sonja de Vries.

Het chocolademerk voert vanaf 27 augustus reclamespots op televisie, waarin beelden worden geschetst van mensen die wel wat positieve energie kunnen gebruiken. Op internet kunnen consumenten een gepersonaliseerde e-movie maken en die naar vrienden en bekenden sturen.

Mars is het eerste chocolademerk in Nederland dat tijdelijk de merknaam prominent van de verpakkingen haalt. Vorig jaar veranderde Mars tijdens het WK in Groot-Brittannië zijn naam in 'Believe' (via Molblog). Op de Mars-site is het sinds kort mogelijk een persoonlijke boodschp te sturen in de vorm van een filmpje.

Ik heb jaren voor Mars mogen werken en een het bleek een behoorlijke uitdaging om onder de internationale formats uit te komen om meer te localiseren. Dat is goed gelukt met de Jim-actie, maar vervolgens heeft 'Europa' het weer overgenomen. Ben heel benieuwd hoe Nederlands deze campagne is en hoe de commercial eruit ziet. Vooralsnog een slimme marketingactie van Mars!

vrijdag 27 juli 2007

Briljante Ray Ban viral

RayBan heeft een nieuwe viral (zie: Viral Friday op Marketingfacts), maar ik vind de eerste toch de beste. Daarom hierbij nog voor wie hem niet kent. Enjoy your weekend!

Flinke toename websitebezoek door widgets


Wie een widget beschikbaar stelt op Facebook kan het bezoek aan zijn site flink zien toenemen, blijkt uit onderzoek van VentureBeat. Voor sommige sites is dat niet het streven. Zij willen juist dat gebruikers met hun widget 'spelen' binnen de Facebookomgeving. De reden: toegang tot persoonlijke gegevens.

De meest populaire widget op Facebook is Top Friends, gemaakt door het bedrijf Slide. De widget is op dit moment door bijna tien miljoen gebruikers van Facebook toegevoegd aan hun profiel. Facebook noemt widgets overigens applicaties. Widgets/applicaties zijn modules die gebruikers in een profiel, weblog of persoonlijke startpagina kunnen plaatsen.

Waarom zou je als bedrijf widgets ontwikkelen voor een platform als Facebook? Om aanwezig te zijn op soms wel miljoenen profielen óf om bezoekers naar je eigen site te trekken? Voor veel bedrijven is dit allebei aantrekkelijk.

Dát een bedrijf met een populaire widget het bezoek aan de eigen website flink ziet stijgen, blijkt dus uit een analyse van VentureBeat, dat naar de bezoekerscijfers keek van de drie bedrijven (Slide, Rockyou en HotorNot) met de meest populaire widgets op Facebook. Het bezoek van elk van de drie sites is met meer dan tweehonderd procent gestegen sinds de lancering van het Facebook platform in mei. VentureBeat baseert zich op cijfers van Quantcast, maar ook op uitlatingen van de bedrijven zelf.

Waar Facebook werkt met widgets/applicaties die ontwikkelaars speciaal voor Facebook moeten ontwikkelen en die alleen binnen Facebook te gebruiken zijn, kiezen sociale netwerken als Hyves en MySpace voor een andere aanpak. Gebruikers kunnen codes plakken op hun profielpagina, waarna een widget is toegevoegd. Althans, als Hyves of MySpace de widget toestaat.

Hyves heeft de hoeveelheid widgets die op de site geplaatst mogen worden, sinds vorige week flink uitgebreid. Voor Nederlandse sites en widgetontwikkelaars kan Hyves, met meer dan twee miljoen Nederlandse gebruikers, interessant zijn. Nederlandse sites, waarvan de widgets zijn toegestaan, zijn onder meer Skoeps, De Volkskrant en Videotalent (via Emerce).

donderdag 26 juli 2007

Rabosite scoort na verterk Rasmussen

Het wegsturen van geletruidrager Michael Rasmussen heeft gezorgd voor een flinke stijging van het bezoek aan de tourpagina's binnen de Rabobanksite. De pagina's worden vandaag meer dan drie keer zoveel bezocht als op andere tourdagen. De Tour-livestream op de NOS site trekt vandaag juist veel minder bezoekers dan op andere dagen.

"Vanochtend zijn we door de grens van een miljoen pageviews gegaan," vertelt woordvoerder Lohman van de Rabobank aan Emerce. Ongeveer honderdduizend daarvan zijn er vandaag - tot 13.00 uur - gerealiseerd. Dat aantal zal nog flink stijgen in de loop van de dag, tot boven de 150.000. Op een gemiddelde Tourdag worden er zo'n 50.000 tourpagina's bekeken binnen de Rabobanksite.

Ook de website Rabo Sport TV draait goed vandaag, zegt Lohman. Op de site staan video's die zijn gemaakt door een eigen televisieteam van de Rabobank. Tot 12.00 uur vanochtend zijn er zo'n 30.000 video's bekeken. Op een totaal van 300.000 bekeken video's sinds de start van de Tour de France. Gemiddeld worden er zo'n 15.000 video's per tourdag bekeken. Best bekeken video is die waarin directeur Theo de Rooij van de Rabobank wielerploeg vertelt dat Rasmussen uit de tour wordt gezet.

De video's die te zien zijn op Rabo Sport TV zijn gratis en worden ook via Zoom.in gedistribueerd over ruim 80 sites, waaronder Telegraaf.nl, AD.nl en NU.nl.
De video's van de Rabobank - waaronder het statement van De Rooij - zijn tijdens de tour regelmatig gebruikt door de NOS tijdens uitzendingen over de Tour. De oplettende tv-kijker kon bij deze items rechts bovenin het scherm een Rabobank Logo zien.

Ik heb hier al eerder aandacht aan besteed en denk dat Rabobank dit erg goed oppakt: unieke content maken, op eigen platvorm aanbieden en via andere media verspreiden. Mooie case!

Goed nieuws voor reislustige jonge ouders!

Sinds woensdag is achter de paspoortcontrole aan de ‘Holland Boulevard’ op Schiphol een nieuwe Babycare Lounge van Nutricia geopend voor ouders en hun baby’s. De officiële naam luidt: De Schiphol Babycare Lounge by Nutricia

In deze lounge kunnen ouders terecht die hun jonge kinderen willen verzorgen voordat ze op reis gaan. De lounge heeft zeven halftransparante cabines met een bedje. Bij deze cabine zijn zitplekken voor de ouders gecreëerd. Verder zijn er badjes, commodes, een magnetron voor opwarming van voeding en instelbare projecties voor het prikkelen van de zintuigen of het tot rust brengen van het kind.

De lounge heeft een oppervlakte van 90 m2 en wordt mede mogelijk gemaakt door Nutricia. Het gebruik van de Schiphol Babycare Lounge by Nutricia is gratis. De lounge is geopend van 06.00 – 22.00 uur.

‘Amsterdam Airport Schiphol heeft gekozen voor deze samenwerking met Nutricia omdat Nutricia specialist is op het gebied van babyverzorging’, aldus Schiphol (via Molblog). Mooie vorm van brandactivation.

woensdag 25 juli 2007

Advertorials op weblogs

Weer een bericht over Vodafone. Vodafone zet sinds kort weblogs ook in voor commerciele doeleinden. Eind vorige week verschenen op een half dozijn Nederlandse weblogs advertorials over Vodafones nieuwe product Vast Bellen en Internetten. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

- Advertorial -
“Vodafone Vast Bellen en Internetten is vast bellen en internetten in hetzelfde pakket, voor één maandbedrag, zonder datalimiet en tegen voordelige tarieven. Koopt nu allen Vodafone vast Bellen en Internetten! Ik heb het zelf ook en het overtreft al mijn verwachtingen.”
- Einde -

Volgens Erno Hannink van Blogads, dat bemiddelt bij de blogcampagne, houdt Vodafone drie campagnes in drie maanden tijd, iedere keer verspreid over ongeveer een half dozijn andere weblogs. Blogads zoekt daarvoor weblogs die bij de commerciële Vodafone-boodschap passen en bereid zijn tegen betaling een advertorial in hun reguliere berichtenstroom te verwerken. Kijk hier voor andere voorbeelden van advertorials via Blogads-netwerk.

Interssant, ben heel benieuwd naar conversiecijfers!

maandag 23 juli 2007

Vodafone Nederland bereidt voor op mobiele reclame


Met de heimelijke introductie van een nieuw SIM-only abonnement bereidt Vodafone zich voor op mobiele reclame op de consumentenmarkt. Het bedrijf zou klanten, afhankelijk van hun geografische locatie, sms'jes met reclame kunnen sturen. Sms- en dataverkeer vormen een groeiend financieel fundament onder het telecombedrijf.

Afgelopen maandag introduceerde Vodafone Nederland een abonnement onder de merknaam 'Scherp'. Dit SIM-only abonnement is enkel via het web te bestellen en biedt beltarieven van rond de 4 cent per minuut. Met de online benadering probeert Vodafone de kosten laag te houden. Maar het bedrijf vond ook een manier om de omzet uit deze goedkope abonnees op te schroeven.

De redactie van Bellen.com pluisde de gebruiksvoorwaarden van het 'Scherp'-abonnement uit en constateerde dat Vodafone het recht krijgt om abonnees reclame te versturen. "En zoals prijsvechters in de luchtvaart reizigers vaak voorzien van 'gesponsorde extra's', zo behoudt Vodafone zich het recht voor haar Scherp-abonnees in de toekomst reclameboodschappen op de mobiele telefoon te sturen."

Een woordvoerster van Vodafone zegt in een reactie aan Emerce: "Vorig jaar is in de hernieuwde strategie besloten dat we ook reclame aan willen bieden aan onze klanten." Het gaat om de zogeheten Mobile Plus-strategie. Vodafone wil nieuwe bronnen van inkomsten aanboren via mobiele reclame maar ook door het vaste en mobiele internet steviger met elkaar te vervlechten.

De woordvoerster: "Wanneer we reclame gaan versturen en op welke manier dat weten we nog niet. Maar we zijn er nu in ieder geval klaar voor. Onze klanten zien het niet als lastige berichten, maar als toegevoegde waarde. Ze kunnen zelf aangeven welke type berichten ze willen ontvangen."

Vodafone is in Nederland de eerste telecomaanbieder die reclame-sms'jes zou versturen naar zijn abonnees. KPN houdt reeds een proef met reclame-sms, maar dat betreft enkel prepaid-klanten. Inkomsten uit sms maken 11,5 procent van de totale kwartaalomzet uit voor Vodafone. Uit de cijfers blijkt dat de vraag naar Umts-toestellen en -diensten begint te groeien. In de afgelopen twaalf maanden verdubbelde het aantal Umts-toestellen dat in omloop is tot 18,5 miljoen, op een totaal klantenbestand van 232 miljoen.

Gprs en Umts worden, zo blijkt, steeds vaker gebruikt. Inkomsten uit dataverkeer vertonen de sterkste groeicijfers in het kwartaalrapport. De omzet uit mobiel dataverkeer, exclusief sms, steeg in een jaar van 496 miljoen naar 672 miljoen euro. Dat is een toename van 35 procent. Vodafone Nederland won afgelopen kwartaal netto 10.000 nieuwe klanten. Dat brengt het totaal op 3,89 miljoen. Een kleine 56 procent van hen staat te boek als abonnee, 44,1 procent als prepaidklant. De gemiddelde omzet per maand per klant bedraagt 37,90 euro (via Emerce).

dinsdag 17 juli 2007

Wereldwijde internet Crash!

De Z@pp mixer: My first TV-station

Het NRC schrijft vandaag dat iedereen tegenwoordig televisie kan maken, ook schoolkinderen. Maar waar de filmpjes van videosite YouTube over het algemeen beperkt blijven tot het internet, zet de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) een stap verder, naar televisie.

Z@pp brengt deze week de Z@pp Mixer uit, een alles-in-één-mediaprogramma in Flash, gebouwd door internetbureau Driebit. Hiermee kunnen kinderen een tv-programma samenstellen met eigen stemmen, muziek, foto’s, filmpjes én elementen van de Z@pp-redactie. Via de site sturen ze hun 'reportages' naar Z@pp. Z@pp zendt vervolgens deze user, of beter children generated content uit tussen de reguliere programma’s. De rechten blijven bij de makers.

„Doe-het-zelf-media voor kinderen tussen zes en twaalf jaar”, vergelijkt een trotse William Valkenburg, directeur internetcoördinatie van de NPO. De NPO begint met een mixer voor kinderen, maar Valkenburg ziet ook serieuzer toepassingen. „Het is een mooie manier om kijkers of luisteraars bij onze uitzendingen te betrekken. Denk bijvoorbeeld aan een radioprogramma als Stand.nl. Je kunt een dergelijke formule straks ook op tv doen, waarbij mensen inbellen via webcams.”

Leuk en innovatief platvorm en ben benieuwd welke andere initiatieven hieruit voort zullen vloeien!

Ikea en Brand activation


Mooie (reclame)stunt, maar helaas niet gepland voor Nederland. Noorse klanten van Ikea kunnen vanaf volgende week als proef blijven slapen. De vestiging in Oslo heeft o.m. een bruidssuite en een slaapzaal ingericht waar in totaal zo'n 30 klanten de kunnen kunnen doorbrengen, meldt De Telegraaf. Ikea verzorgt avondeten en ontbijt en de -hopelijk- uitgeslapen gasten mogen het beddengoed gratis mee naar huis nemen. In het uitgestrekte Noorwegen is een Ikea-bezoek vaak deel van een vakantie. "Zo blijven ze wat langer." zegt een woordvoerder. De proef loopt van 23 t/m 27 juli en is nooit eerder vertoond in de geschiedenis van het Zweedse woonwarenhuis.

Misschien kunnen ze tegelijkertijd workshops aanbieden hoe die spullen thuis in elkaar te zetten...

Ijzersterke UGC case: Lego

Ik heb al eerder naar Lego verwezen als voorbeeld van een bedrijf dat goed gebruik maakt van hun 'fans' en de mogelijkheden die Web 2.0 biedt voor open innovaties.
In deze rapportage van CNBC wordt het nog eens uitgelegd.
Enkele tips voor open innovatie zijn:
- geef controle uit handen
- ga de interactie aan
- zorg voor gelijkwaardigheid en transparantie
- communicatie is key
- zorg voor virtuele ontmoetingsplaatsen
- laat mensen meeprofiteren
- laat mensen met verschillende achtergronden samenkomen
- zorg voor vertrouwen en netwerken dat is de basis
- laat passie haar werk doen
(via Extendlimits.nl)

Drink verantwoord: Earth water

Water consumeren en tegelijkertijd iets aan het waterterkort elders op aarde doen? Als je water uit de kartonnen pakjes Earth Water drinkt, beloven de initiatiefnemers van dit project dat de gehele nettowinst naar het waterfonds van de VN-ontwikkelingsorganisatie UNHCR gaat. Dat is nog eens verantwoord drinken.

Het idee komt uit Canada en Nederland is het eerste Europese land waar dit water wordt verkocht. Het waterfonds van deze organisatie financiert duurzame watersystemen in rampgebieden en ontwikkelingslanden. De kartonnen tetrapakjes van 0,3 en 0,5 liter liggen deze zomer in ieder geval op Schiphol en bij de benzinestations van Total, plus de benzinestations met Snackpoints, Bakerstreets en La Place-filialen.

Er lopen nog onderhandelingen met Albert Heijn. De kosten van een 0,3 literpak liggen tussen de 1,50 en 2,50 euro, afhankelijk van waar je het water koopt.
Kijk voor het filmpje van de lancering van Earth Water op Schiphol op Skoeps. Mooi initiatief!

Via Molblog

zondag 15 juli 2007

Katholieke hond

Ik kwam deze leuke film van Pedigree tegen op Mollblog. Ik heb bij Kobalt een tijd voor Pedigree gewerkt en leuk om te zien dat ze nu aparte films maken voor internet. Ben wel benieuwd hoe ze dit naar de massa seeden. Op hun site kan ik niks vinden en alleen YouTube lijkt me niet genoeg...Als iemand meer weet, let me know

zaterdag 14 juli 2007

Toursite NOS te populair


Op NRC.nl het bericht dat live uitzendingen van de Tour de France via de Toursite van de NOS zo goed worden bekeken dat sommige providers te kampen hebben met netwerkproblemen.

„Met 30.000 kijkers leverde dat donderdag een piek op van 23 gigabit per seconde”, aldus Stekelenburg, hoofd nieuwe media van de NOS. „We tasten de grenzen af wat er kan met streaming media. Vermoedelijk wordt de drukte straks minder tijdens de vakantie. En anders kunnen we de beeldkwaliteit terugschroeven.”

Volgens de NOS-statistieken blijkt dat onder meer Tele2, Tiscali en KPN Zakelijk deze week te kampen hadden met overbelasting: er keken te veel mensen naar de videobeelden, waardoor de Tour niet meer te zien was.
Een woordvoerster van Versatel, het netwerk waarvan Tele2 gebruikmaakt, ontkent echter dat er sprake is van overbelasting. „Wij hebben bandbreedte genoeg. Ik denk dat de problemen bij de NOS zelf liggen.” Ook KPN zegt geen problemen te ondervinden.

Als de site beschikbaar is, is deze site een absolute aanrader!

Postbank nu ook een eigen chatbot

Na de ABNAMRO (Saldo Bot) en Rabobank (Yvette en Lisa) komt de Postbank nu ook met haar eigen chatbot de Postbank Buddy voor Windows Live Messenger (voorheen MSN Messenger). Hiermee kan de postbank klant het eigen saldo opvragen, de laatste af- en bijschrijvingen maar ook vragen aan de klantenservice beantwoordt je buddy alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

De Postbankbuddy is echter flink intelligenter dan de eerdere buddy’s van haar concurrenten. Wanneer je als als Postbank klant “postbankbuddy@postbank.nl” toevoegt aan je Messenger vriendenlijst en je activeert de buddy in je mijnpostbank.nl omgeving(de persoonlijke omgeving van Postbank) kan je direct aan de slag. Je kan je saldo opvragen, de laatste mutaties op je rekeningen laten zien en vragen stelen aan de klantenservice. In een gewone dialoog. Wat voorbeelden:

Wie vraagt ‘wat is mijn saldo?’, krijgt keurig de saldo gegevens te zien. En als je vraagt: ‘wat staat er op mijn rekening?’, dan krijg je ook gewoon netjes antwoord. Als je zegt ‘afschriften’ krijg je keurig je “bij- en afschrijvingen”. Soms weet Postbank buddy het niet meer. Dan zegt hij (of zij?): “Postbank Buddy kan deze vraag niet beantwoorden zal Postbank Buddy het aan Postbank.nl vragen?” Als je dan beantwoordt met ‘ja’, dan krijg je mogelijke vragen die je wellicht bedoelde. Hieruit kan je kiezen door een nummer in de tikken en vervolgens krijg je antwoord.

Natuurlijk zijn er altijd nog verbeterpuntjes. Zo zou je verwachten dat de buddy ook een uiterlijk heeft en een naam. ‘Postbankbuddy’ is best ‘clean’ voor een vriendje dat je zo goed kan helpen. Ook is het een beetje gek dat de bot spreekt in derde persoon: ‘postbankbuddy heeft het volgende voor je gevonden’ in plaats van: ‘ik heb voor je gevonden’. Verder zou je willen dat de Postbank.nl antwoorden worden getoond in het rechter panel (het activity window). Dan blijf je gewoon in je Messenger omgeving. En als je vraag dan nog steeds niet beantwoord is, dan verwacht je eigenlijk: ‘ zal ik je doorschakelen naar klantenservice?’, waarna er een voice verbinding wordt opgezet. Waarschijnlijk een kwestie van tijd. En natuurlijk wil je ook dat je kan zeggen: ‘ maak 25 euro over naar giro 123’. En dat je kan een keurig SMS-je krijgt met een code je ergens moet invullen.

Zo gaan merken langzaamaan echt in een (geautomatiseerde) dialoog. Zo leren merken onze taal te spreken. Zo leren merken te luisteren. Nu op de PC (en via de mobiele Messenger ook mobiel!), straks op elk mogelijk beedscherm. Nu met tekst, straks met spraak en beeld. Het is allemaal een kwestie van tijd. Merken hebben honderden jaren geleerd hoe professioneel geautomatiseerd te zenden, nu is het tijd om geautomatiseerd te luisteren naar die miljoenen individuele klanten! (via Marketingfacts)

donderdag 12 juli 2007

Electrocute doggy

Nieuwe Dodge commercial van de jongens van Minibar. Weer een hond waar het niet goed mee afloopt...(zie voor meer hondenleed http://nl.youtube.com/watch?v=kloNXU1_9lA)

woensdag 11 juli 2007

Ikea en UGC


Joost van Eupen heeft op Adfolog een leuk stuk geschreven over User Generated Content.

Als mooi voorbeeld noemt hij IKEA, dat goed gebruik maakt van haar trotse klanten (ambassadeurs) en van de mogelijkheden van web 2.0.
IKEA wordt 105.000 keer genoemd op myspace, er zijn 70 Hyves aan gewijd met 80.851 fans, er staan 2.770 filmpjes op youtube, en 70.711 foto’s op flickr. Op een enkele uitzondering na, zeer veel positieve content dus. En eigenlijk past het hele concept van user generated content perfect bij het merk dat de consument zijn eigen product laat bouwen (Lego gaat hier nog een stapje verder in en laat consumenten zelf producten ontwikkelen). Dat de ontwikkeling van UGC niet langs IKEA is heengegaan bewijst hun design your own life, keukenactie. Op designyourownlife.nl kan je laten zien hoe trots je bent op jouw eigen IKEA keuken. In de Verenigde Staten wordt de (kleine) ondernemer via Ikea Business ingeschakeld om de trots op zijn winkel, kantoor of restaurant (ingericht met IKEA meubelen) online te delen.
Dit alles geeft mooi weer hoe het merk ervoor staat. Blijkbaar zijn er heel veel mensen zo trots op hun Ikea-meubeltjes dat ze dat met iedereen willen delen. En wat is er nou betere reclame dan een tevreden gebruiker die het van de daken schreeuwt?!

dinsdag 10 juli 2007

Advertising In Youtube videos

Google is bezig met experimenten rondom reclame in YouTube. Zoals we kunnen zien in het voorbeeld dat Stefan Kolle van FutureLab wist op te sporen op YouTube is hier sprake van een hele acceptabele en gebruiksvriendelijke manier van on-screen advertising. Geen pre-roll of post-roll, maar een eenvoudige overlay op het scherm. De overlay kan worden geminimaliseerd en weer opnieuw worden opgeroepen. Mooi is ook dat bij het aanklikken te zien is dat de video direct in hetzelfde scherm gaat spelen. Geen pop-ups/unders, nieuwe schermen o.i.d. maar een techniek die de gebruiker uitnodigt om kennis te nemen van de marketingboodschap en/of de achterliggende producten. Hier gaan we nog veel van zien. In eerste instantie online, maar straks ook op televisie… (via Frankwatching)

Ontdek Amsterdamse met tram en podcast


Grappige campagne van het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB: een guided podcast tour, speciaal voor de mp3-spelers van Engelstalige toeristen.
Online actiemarketingbureau .bone bedacht de campagne, ter ondersteuning van de verkoop van 24-, 48-, 72- en 96-uurskaarten in de hoofdstad.

Toeristen die met tram 5 reizen, kunnen van de gids gebruik maken. Een gewone tramrit transformeert op deze wijze in een amusant toeristisch uitje, mede omdat de podcast is ingesproken door een standup-comedian van Boom Chicago.

Tramlijn 5 vertrekt vanaf het Centraal Station richting De Boelelaan en rijdt daarbij langs allerlei Amsterdamse monumenten, waaronder het Leidseplein (waar het theater van Boom Chigaco zich bevindt).

De guided podcast tour is gratis te downloaden via de website van het GVB via Molblog)

Leuk voor uw buitenlands bezoek bij een regenachtige dag...

zaterdag 7 juli 2007

Aanrader! 'Beeld en Geluid' met eigen YouTube channel

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft haar eigen YouTube Beeld en Geluid channel. De eerste stap richting publiek en YouTube community om online toegang te geven tot het tv-, film- en radio-archief wordt gezet met een eigen kanaal op YouTube

Beeld en Geluid beheert en presenteert 70 procent van het Nederlandse audio-visuele erfgoed. In totaal 700.000 uur aan televisie, radio, muziek en film, een collectie van onvergetelijke nationale en internationale gebeurtenissen. Beeld en Geluid is een van de eerste audiovisuele archieven in Europa die zijn collectie openstelt via YouTube. Erg leuk voor een regenachtige zondag!

foto: copyright Beeld en Geluid; fotografie Daria Scagliola/Stijn Brakkee)

vrijdag 6 juli 2007

Voor het weekend: Coke | Inside the Happiness Factory

Sinds afgelopen week circuleert het filmpje "The Happiness Factory: The Making of ...", die een kijkje biedt achter de schermen van deze prachtige animatiefilm. Echte Coca Cola werknemers werden geïnterviewd en hun antwoorden zijn verwerkt in de animatiefilm.

Mooi voorbeeld van goed gebruik maken van Social Networks

De Nederlandse jazz-zanger Wouter Hamel weet de weg op het web. Je vindt 'm op een officiële site, MySpace, Hyves, Dailymotion en YouTube. En da's best handig als je een nieuwe plaat wilt promoten.

Van de vorige single 'Breezy' doken spontaan verschillende coverversies op, en zo ontstond het idee om voor de nieuwe video bij 'Don't Ask' zangers, muzikanten en fans te vragen om een eigen versie in te sturen. Zo gezegd, zo gedaan, dus komt in de officiële clip een behoorlijk aantal YouTubers langs. De afzonderlijke (internationale) bijdragen zijn ook apart te bekijken. En zo scoor je zonder noemenswaardig budget een hit op de videosite (via Young Marketing).

donderdag 5 juli 2007

Opvallend vandaag in Adformatie

Zomaar wat berichten uit de Adformatie van vandaag:

*Stubbé stapt op bij Kobalt
Ceo Marc Stubbé vertrekt begin oktober bij Kobalt, het grootste mediabureau van Nederland. Zijn vertrek komt als een verrassing, omdat men juist nu op zoek is naar een koper voor het adverteerdersbureau. De huidige vice-ceo Marceline Beijer volgt de Kobalt-topman op.

*Van Schaik alweer weg bij Carat
Ron van Schaik sinds een jaar directeur bij Carat heeft per 1 juli het mediabureau velaten wegens verschillen van inzicht over het te voeren beleid.

*De Bakker weg bij TBWA\
Jeroen de Bakker (39) stapt per 1 oktober op bij TBWA\, om opnieuw voor zichzelf te beginnen. Dat meldt Adformatie vandaag. De afgelopen twee jaar vervulde De Bakker verschillende functies bij TBWA\.

Mentos nog interactiever


We kennen allemaal nog wel de viral actie van Mentos met Coca-Cola. Het heeft Mentos kennelijk bewust gemaakt van de kracht van viral marketing, gezien de lancering van een mooie nieuwe virale actie.
Deze zomer werkt de stagiair van Mentos niet alleen voor hen. De snoepjesfabrikant stelt zijn student stagiair ter beschikking van het publiek! Zoals een goed stagiair betaamt doet hij werkelijk alles voor je. Van het bedenken van een naam voor je nieuwe hond tot het samenstellen van de unieke line-up voor het feest wat je aan het organiseren bent. Ook op My Space, Facebook, XBox Live, Blogspot en natuurlijk op YouTube is Trevor te vinden.

Een leuke en mooi doordachte actie waarin alle social media instrumenten geïntegreerd zijn. Je kunt echt live contact met hem leggen via mail dan wel direct via de sms om hem allerlei dingen te laten doen. De actie lijkt een groot succes gezien de actieve msn-ers op de site (via Vue Royale).

maandag 2 juli 2007

Rabo begrijpt het en experimenteert!


De Rabobank ontpopt zich steeds meer als een adverteerder die begrijpt welke mogelijkheden web 2.0 biedt: (onderscheidende) content aanbieden waar de consument behoefte aan heeft en dus naar op zoek gaat of zich op aboneert om zo haar producten te ondersteunen. De Rabobank gaat tijdens de Tour de France met een eigen team online videoreportages maken. Ook komt de bank met een serie widgets voor de browser. De widgets tonen tournieuws, foto's, tourflitsen en het etappe- en koersverloop.

De video's die een door de bank ingehuurd TV-team gaan maken, zijn te zien op het begin dit jaar gelanceerde online tv-kanaal Rabo Sport.tv. Vorig jaar experimenteerde de bank al met video tijdens de tour. Toen werden de aangeboden video's in totaal 350.000 keer bekeken. "Het TV-kanaal krijgt nu een vaste plek," zegt woordvoerder Jan-Willem ter Avest van de bank. "Vorig jaar was het een kanaal dat alleen tijdens de tour online was, nu is het een permanent online sportkanaal, dat ook beelden van hockey en paardensport gaat tonen."

Op de site zijn geen live-beelden te zijn van etappes. Wel samenvattingen van de ritten, interviews en achtergrondreportages. Alle video's zijn gratis, en worden ook via Zoom.in gedistribueerd over ruim 80 sites, waaronder Telegraaf.nl, AD.nl en NU.nl. De video's worden niet op YouTube gezet, zegt Ter Avest. Een eigen online tv-kanaal is een goede aanvulling op de sponsoractiviteiten, meent Ter Avest. "We zien dat als we bepaalde producten promoten tijdens de tour, de verkoop daarvan direct stijgt. Als we video's laten zien in onze eigen Rabo-omgeving, kun je mensen direct naar je producten leiden." Dit jaar gaat de bank Rabo Mobiel en Robeco extra promoten tijdens de tour. Dat is overigens niet de enige reden om een tv-kanaal te starten. Het kanaal wordt ook ingezet voor het vergroten van naamsbekendheid en het neerzetten van de bank als innovatief bedrijf.

Flink los met widgets
De Rabobank lanceerde begin dit jaar een desktop widget (investeerders TV) voor Windows Vista. Met de tour gaat de bank voor het eerst echt ‘flink los met widgets'. De bank gaat vanaf 5 juli een serie widgets aanbieden. Dit zijn webwidgets, die op pagina's als iGoogle, Netvibes en Windows Live kunnen worden geplaatst.
De bank biedt meerdere widgets aan. Met onder meer dagelijks Tournieuws, het etappe- en koersverloop, foto's, tourflitsen en de populairste renners in het Rabo AD Rondemaster Tourspel (via Emerce).

Stand van zaken van Zoekmachine marketing in Nederland


In het kader van zijn studie Small Business & Retail management aan de Hogeschool Rotterdam heeft Eduard Blacquiere een uitgebreid marktonderzoek uitgevoerd naar de markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007. Dit rapport geeft een goed overzicht van de Nederlandse markt.

Ik vat hier de belangrijkste conclusies uit het onderzoek samen:
- Rapport bevestigt dat Mediabureaus SEA links hebben laten liggen (geen mediacommissie?!) en nog achter de feiten aanlopen.
- De bestedingen aan zoekmachine marketing worden geschat op de helft van de totale online advertentie bestedingen. De ondervraagde partijen schatten de marktomvang op dit moment gemiddeld op 200 miljoen euro.
- Advertentiebestedingen online (6%) blijven achter bij mediatijdsbesteding (20%), maar t.o.v. 2005 zijn de bestedingen met 40% gegroeid.
- De markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007 is een jonge en ongestructureerde markt, wat het tot een ondoorzichtige markt maakt, met name voor afnemers.
- Het onderscheidend vermogen van de zoekmachine marketing bureaus is beperkt, wat het tot een ondoorzichtige markt maakt, met name voor afnemers.
- Op dit moment is de schaalgrootte van een zoekmachine marketing bureau in feite het enige duidelijke onderscheidende vermogen, wat doorwerkt in onderscheid op doelgroep, aanbod, prijs en service.
- De komende jaren zal de concurrentie toenemen, met name op het gebied van zoekmachine adverteren vanwege de lage toetredingsdrempels. Schaalgrootte is met name op dat gebied een belangrijk onderscheidend vermogen vanwege de kortingen die de zoekmachines bij hoge inkoopvolumes verstrekken.
- Door toename van kennis in de markt zal zoekmachine marketing steeds meer ´in huis´ worden gehaald door afnemers, zowel adverteerders als mediabureaus. Dat vereist een verschuiving van een productiegedreven naar een dienstgedreven rol bij de zoekmachine marketing bureaus.

Ik mis nog wel een visie op de rol van belangrijke ontwikkelingen als conversie (CPA), video en search , vertical search en local search, maar afgezien daarvan een prima stuk om een goede indruk van de markt te krijgen anno mei 2007.